Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders winnen Goud in Young Lions Cyber

Scott Kooken (21) en Michael Phillips (26) van Achtung! McGarryBowen bedachten het prijswinnende idee
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse Jonge Honden Scott Kooken en Michael Phillips wonnen goud in Cannes. Zij deden mee aan de Young Lions Competition in de categorie Cyber. In totaal deden 50 internationale teams mee.

related partner content for mobile comes here

Lees hoe Kooken zich voorbereidde op deze competitie.

24 uur werken voor Product Red


Binnen 24 uur werkten Kooken en Phillips een briefing uit voor Product Red, een initiatief om geld op te halen voor onderzoek naar aids. Product Red is opgezet door Bono (U2) en Bonny Shriver. Zij maken speciale producten samen met grote merken (denk aan: iPhone(RED), Starbucks(RED)), waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

Product Red, een initiatief om geld op te halen voor onderzoek naar aids. Product Red is opgezet door Bono (U2) en Bonny Shriver. Zij maken speciale producten samen met grote merken (denk aan: iPhone(RED), Starbucks(RED)), waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

, een initiatief om geld op te halen voor onderzoek naar aids. Product Red is opgezet door Bono (U2) en Bonny Shriver. Zij maken speciale producten samen met grote merken (denk aan: iPhone(RED), Starbucks(RED)), waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

De briefing voor Young Lions


Product Red communiceert dus via grote merken en dat levert ze veel aandacht op, maar het nadeel is dat Red geen direct contact heeft met de doelgroep. Tijdens Cannes Lions Festival of Creativity kregen jonge creatieven 24 uur de tijd om een (cyber)campagne te bedenken voor Product Red. Het doel was direct contact leggen met de doelgroep, zonder gebruik te maken van bestaande samenwerkingen.

Product Red communiceert dus via grote merken en dat levert ze veel aandacht op, maar het nadeel is dat Red geen direct contact heeft met de doelgroep. Tijdens Cannes Lions Festival of Creativity kregen jonge creatieven 24 uur de tijd om een (cyber)campagne te bedenken voor Product Red. Het doel was direct contact leggen met de doelgroep, zonder gebruik te maken van bestaande samenwerkingen.

Het idee


Kooken en Philips bedachten een nieuw initiatief voor Red: (RED) gaat op zoek naar ‘The (Next) Red Products’. Kooken: ‘Het merk werkt op dit moment alleen met grote bedrijven samen, terwijl ook kleine bedrijven en start-ups iets goeds voor de wereld willen doen.’

Kooken en Philips bedachten een nieuw initiatief voor Red: (RED) gaat op zoek naar ‘The (Next) Red Products’. Kooken: ‘Het merk werkt op dit moment alleen met grote bedrijven samen, terwijl ook kleine bedrijven en start-ups iets goeds voor de wereld willen doen.’

Via Kickstarter


Om ook start-ups te laten aansluiten, gaan Red aan de slag met crowdfundingwebsite Kickstarter. Ondernemers met een lopend Kickstarter-project kunnen onderdeel worden van het Red-assortiment. Dat doen ze door ‘projectnaam (RED)’ toe te voegen aan hun Kickstarterpagina.

Om ook start-ups te laten aansluiten, gaan Red aan de slag met crowdfundingwebsite Kickstarter. Ondernemers met een lopend Kickstarter-project kunnen onderdeel worden van het Red-assortiment. Dat doen ze door ‘projectnaam (RED)’ toe te voegen aan hun Kickstarterpagina.

Als het project investeringen ontvangt, neemt Red het product op in het assortiment. Kooken: ‘Als de mensen in het project geloven, moet Red dat ook doen.’

Eerste prijs


De twee Nederlandse creatieven versloegen Denemarken (zilver) en Argentinië (brons). De laatste keer dat Nederland won in deze competitie was drie jaar geleden: brons door Sharon Goldstoff en Jimmy Mars.

De twee Nederlandse creatieven versloegen Denemarken (zilver) en Argentinië (brons). De laatste keer dat Nederland won in deze competitie was drie jaar geleden: brons door Sharon Goldstoff en Jimmy Mars.

‘Zo’n vierentwintiguurspitch is best zwaar’, vertelt Phillips. ‘We gebruikten de eerste 12 uur om de brief volledig uit te pluizen. De ochtend daarna werkten we aan het idee. Je hebt beperkte middelen: geen grote budgetten en geen weken tijd. Ons idee is meer dan een marketingplan, het gaat echt de organisatie aan. Dat is volgens de jury ook juist waarom zij het zo’n goed idee vonden.’

Berichten van vakgenoten


De twee talenten mogen volgend jaar gratis naar Cannes. Kooken en Philips vertellen dat ze vooral blij zijn met alle aandacht die zo’n prijs oplevert. ‘We krijgen felicitaties van mensen waar we enorm tegenop kijken. Dat is fantastisch.’

De twee talenten mogen volgend jaar gratis naar Cannes. Kooken en Philips vertellen dat ze vooral blij zijn met alle aandacht die zo’n prijs oplevert. ‘We krijgen felicitaties van mensen waar we enorm tegenop kijken. Dat is fantastisch.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in