Kellogg adverteert niet langer op extreem-rechtse site Breitbart


Kellogg (het bedrijf achter Kellogg’s merken als Choco Pops, Kellogg's Cornflakes, Special K, Frosties) wil niet langer dat zijn advertenties naast antisemitische en racistische content op de site Breitbart staan.
Het ontbijtgranenmerk is niet het eerste merk dat stopt met adverteren op deze site (waarvan oprichter Steve Bannon na de Amerikaanse verkiezingen is benoemd tot chief strategist van Donald Trump), maar met een omzet van 26 miljard dollar is het tot nu toe wel het grootste.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet gaat ook om advertenties die via derden (advertentienetwerken) op Breitbart verschijnen.
Niet in overeenstemming met waarden bedrijf
De reactie van Kellog: ‘We kijken regelmatig met onze media-inkooppartners of onze advertenties op sites verschijnen die niet in overstemming zijn met de waarden van het bedrijf. Onlangs besloten we daarom te stoppen met adverteren op Breitbart.’
Verschillende Amerikaanse bedrijven, zoals Allstate, Nest, EarthLink, Warby Parker, SoFi, de dierentuin van San Diego stopten reeds of gaan stoppen met adverteren op de site na publieke druk.
Sleeping Giants
Twitteraccount Sleeping Giants is een van de partijen die druk uitoefenen op bedrijven die op Breitbart adverteren. Doel van mensen achter het account is de advertentie-inkomsten van racistische websites te doen laten opdrogen.
Niet ieder merk is zich bewust van het feit dat het adverteert op Breitbart, mede vanwege retargeting via bijvoorbeeld het advertentienetwerk van Google.
Geen politiek commentaar
Er zijn ook merken zoals Nissan, Sephora en Hyunda die zich niets van de kritiek aantrekken. Nissan geeft aan de advertentiemix niet aan te passen omdat zijn advertenties ‘niet bedoeld zijn als politiek commentaar’.
Eerder deze maand besloot een van de grootste online advertentienetwerken AppNexus Breitbart niet meer te gebruiken voor zijn advertenties vanwege het de haatsprekerij op de site.
Breitbart blijft echter bij zijn standpunt dat het niet aan racisme en vooroordelen doet.
Foto: Duncan Hull
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid