Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument past niet in een hokje

De consument is niet meer zo makkelijk in een hokje te stoppen, blijkt uit de Brand Media Monitor van het Belgische bureau TNS Media. Er…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

TNS Media publiceert jaarlijks een ‘shopper typology’. Het bureau constateerde dit jaar dat er nog wel trends te onderscheiden zijn, maar dat de groepen consumenten zich qua sociale klasse en geslacht steeds meer vermengen. Uiteindelijk kwam men uit op de volgende vijf categorieën: ‘basic shoppers’, die boodschappen doen als een rationele aangelegenheid zien‘prescribers only’: veeleisende types die wel streng op kwaliteit letten, maar eigenlijk helemaal niet van shoppen houden en al helemaal niet op koopjesjacht gaan‘brand shoppers’, merkvaste klanten‘responsible shoppers’: zijn uit op meerwaarde in de vorm van biologisch en ecologisch verantwoorde producten‘yin-yang shoppers’, de ultieme consumenten van vandaag: zijn gek op winkelen, houden de uitgaven goed in de gaten, met als doel: nóg meer kunnen shoppen.

related partner content for mobile comes here

Wie nu denkt dat het koopgedrag hiermee fijn overzichtelijk is, komt echter bedrogen uit. Volgens de onderzoekers is het individu tegenwoordig ernstig ‘versplinterd’: zo zijn veel consumenten enerzijds zeer veeleisend in de keuze van hun producten, maar anderzijds ook heel lui in hun koopgedrag. Een paar dingen hebben alle shoppers gemeen: ze hebben de pest aan de enorme hoeveelheden reclame die via de diverse media over hen worden uitgestort, en ze staan welwillend tegenover below-the-line-acties en klantenkaarten.

< SIZE=1>Bron: MarketingMedia <#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in