Bruto mediabestedingen Q1 +5,6%


Binnen Audiovisuele media lagen de bruto mediabestedingen van Televisie en Radio boven het niveau van het eerste kwartaal in 2009. Televisie groeide met 3,6 procent tot € 580 miljoen en Radio met 6,1 procent tot 118 miljoen. De bruto mediabestedingen voor Radio groeiden weer voor het eerst sinds juli 2009. In dit cluster was Radio tevens het enige mediumtype dat over alle individuele maanden groeide ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Februari was een uitschieter met een groei van 13,6 procent. Bioscoop was de enige van deze drie mediumtypen dat een daling noteerde over het eerste kwartaal en liep 28,3 procent terug tot € 2 miljoen.
Dagbladen was binnen Printmedia het enige mediumtype dat een groei noteerde, hierdoor kwamen de totale bruto mediabestedingen voor dit cluster uit op een groei van 4,3 procent. Dagbladen noteerden 14,1 procent (€ 219 miljoen) over het eerste kwartaal en de bruto mediabestedingen waren in alle drie de maanden hoger dan in 2009. Ondanks lagere bruto mediabestedingen aan Publiekstijdschriften (-5,2 procent) en Vaktijdschriften (-13,9 procent), lijkt deze daling af te nemen (respectievelijk € 72 miljoen. en € 38 miljoen). Publiekstijdschriften noteerden in maart 2010 voor het eerst sinds januari 2009 weer meer bruto mediabestedingen dan in dezelfde maand een jaar eerder (5,3 procnet) en ook de daling van Vaktijdschriften neemt sinds oktober 2009 per maand af. Sponsored Magazines zakte verder weg en noteerde een daling van 25,8 procent (€ 8,6 miljoen).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSinds de daling in december zitten de mediabestedingen aan Folders weer in de lift, het mediumtype groeide met 25,7 procent tot € 158 miljoen en noteerde in alle drie de maanden groei. Out of Home noteerde een groei in februari en maart en komt hiermee uit op een daling van 1,5 procent voor het eerste kwartaal van 2010 (€ 60 miljoen). De bruto mediabestedingen aan internet lagen in februari op hetzelfde niveau als in 2009, maar door de daling in januari en maart komt dit mediumtype uit op een daling van 7,5 procent (35 miljoen) voor het eerste kwartaal van 2010.
Marktaandelen
Het marktaandeel van Dagbladen nam met 1,3 procentpunt toe tot 16,9 procent. Ook Folders wist het marktaandeel te vergroten en kwam uit op 12,3 procent (+2,0 procentpunt) en Radio bleef gelijk op 9,2 procent. Dit ging met name ten koste van het marktaandeel van Televisie. Ondanks de toegenomen bruto mediabestedingen liep het marktaandeel van Televisie terug met 0,9 procentpunt tot 44,9 procent. Publiekstijdschriften daalde 0,6 procentpunt tot 5,6 procent, Het marktaandeel van Out of Home nam 0,7 procentpunt af en kwam hiermee uit op 4,6 procent. Het marktaandeel van Vaktijdschriften bleef steken op 3 procent (-0,7 procentpunt), Internet (2,7 procent), Sponsored Magazines (0,7 procent) en Bioscoop (0,2 procent) bleven nagenoeg onveranderd.
Branches
Van vier van de vijf branches binnen de top 5 namen de bruto mediabestedingen toe ten opzichte van 2009. De grootste branche, Retail, groeide met 18,2 procent het meest. Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door een toename van de mediabestedingen in de categorieën Filiaalbedrijven Supermarkten (17,6 procent), Filiaalbedrijven Meubelen (46,5 procent), Warenhuizen (36,7 procent) en Drogisterijen, Parfumerieën (45,8 procent). Retail wordt gevolgd door Persoonlijke verzorging (13,8 procent), Voedings- en Genotmiddelen (6,6 procent) en Horeca, Toerisme, Recreatie (6,4 procent). In de top 5 daalden alleen de mediabestedingen aan Telecom,ICT en kwam uit op -0,2 procent. De mediabestedingen in de sector Transport lagen voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2008 boven het niveau van een jaar eerder (1,5 procent) en ondanks de daling in het eerste kwartaal in de branche Financiële Dienstverlening, lijkt het dieptepunt gepasseerd. In het derde kwartaal van 2009 daalden de mediabestedingen met 44,8 procent, in het vierde kwartaal was dit teruggelopen naar -18,7 procent en het eerste kwartaal van 2010 werd afgesloten met een daling van 11 procent.
Adverteerders
De top 5 adverteerders had in het eerste kwartaal van 2010 een aandeel van 10,1 procent binnen de totale bruto mediabestedingen. Alleen KPN besteedde minder dan een jaar geleden. De bruto mediabestedingen van Unilever groeiden met 19,1 procent en ook Procter & Gamble heeft de mediabestedingen opgeschroefd (39 procent). Unilever adverteerde in deze periode voornamelijk voor Dove en Becel, bij Procter & Gamble staan Pringles, Ariel en Always bovenaan de lijst. Opvallend is verder dat adverteerder T-Mobile de mediabestedingen na drie kwartalen van daling heeft opgeschroefd met 65,7 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid