Overslaan en naar de inhoud gaan

VK verbiedt Shell-campagne rondom 'schonere energie' vanwege greenwashing

Shell is het oneens met het besluit, maar mag de reclame niet meer voeren in het Verenigd Koninkrijk.
Shell cleaner energy greenwashing
Eén van de bewuste marketinguitingen
© Afbeelding via Shell
Shell cleaner energy greenwashing
Eén van de bewuste marketinguitingen
© Afbeelding via Shell

De Britse reclametoezichthouder heeft de advertenties van enkele grote olieproducenten waaronder Shell bestempeld als greenwashing, wat betekent dat deze bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn. De reclames van Shell, het Spaanse Repsol en het Maleisische Petronas waarin de oliemaatschappijen hun investeringen in hernieuwbare energie aanprijzen zonder vermelding van de omvang van hun andere vervuilende activiteiten, zijn dan ook verboden in het Verenigd Koninkrijk.

related partner content for mobile comes here

'Andere kant duidelijk maken'

Bedrijven in sectoren met een hoge CO2-uitstoot 'moeten echt voorzichtig zijn met hun boodschappen op het gebied van milieu', zei topman Guy Parker van de Britse reclame-autoriteit ASA. 'Deze bedrijven zullen op zijn minst enige informatie moeten verstrekken aan lezers en kijkers van de advertenties om de andere kant van het verhaal duidelijk te maken.'

Alle campagnes waarop de ASA zich richtte benadrukten de ambities van de oliebedrijven op het gebied van hernieuwbare energie. Zo verklaarde Petronas in een tv-commercial 'levens te verrijken voor een duurzame toekomst', waarbij niet werd vermeld dat het bedrijf nog altijd een aanzienlijke CO2-uitstoot heeft.

Bij de Spaanse oliegigant Repsol richtte de ASA zich op een advertentie op de website van de Financial Times waarin de investeringen in biobrandstoffen en synthetische brandstoffen werden aangeprezen. Die investeringen vertegenwoordigen volgens de ASA slechts een 'fractie' van de activiteiten van het bedrijf.

Shell is het oneens met toezichthouder

Shell had een postercampagne, een YouTube-video en een tv-commercial waarin de uitdrukking 'schonere energie' voorkwam. Volgens de toezichthouder was dat misleidend omdat ze voorbijgingen aan het feit dat de overgrote meerderheid van de activiteiten van Shell bestaat uit olie en gas. In Nederland werd Shell vorig jaar ook al enkele keren door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt vanwege misleidende reclames.

Een woordvoerder van Shell liet weten het niet eens te zijn met het besluit van de ASA. 'Mensen weten al heel goed dat Shell olie en gas produceert waarvan ze vandaag afhankelijk zijn. Maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook zwaar investeren in koolstofarme en koolstofvrije energie. Geen enkele energietransitie kan succesvol zijn als mensen zich niet bewust zijn van de alternatieven die voor hen beschikbaar zijn.'

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in