Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingblunder of marketingtopper?

Roderick Mirande nam de campagne van KRO-NCRV en Lidl onder de loep. Welke krijgt de gele kaart en welke is te prijzen?
Brand up Brand down
Brand up Brand down

Vacuméér!

Laten we er niet omheen draaien, veel spaaracties van supermarkten leiden vooral tot een nog grotere plastic troepberg dan we al hebben. Denk maar aan plastic kersthuisjes, smurfen en Vitamini’s (of andere pluchen prullaria). Maar in de categorieën ‘bruikbaar’ en ‘super duurzaam’, komt Lidl nu met een spaaractie voor plastic vershoudbakjes die je kunt vacumeren. Een actie die op touw is gezet met anti-verspil-organisatie Too Good To Go. 

related partner content for mobile comes here

De actie moet de consument helpen om bewuster met eten – en wat overblijft - om te gaan. ABC’tje: ‘Door eten thuis gevacumeerd te bewaren, blijft het langer houdbaar dan in standaard bakjes en belanden minder restjes in de prullenbak.’ Lidl en Too Good To Go lijken ook nog eens precies te weten waar ze mee bezig zijn en formuleren een uiterst concreet doel: gemiddeld per huishouden jaarlijks 73 kilo voedsel redden. Niet onbelangrijk bijeffect: knaken besparen. Dat wordt – zeker komende winter – dé nationale volkssport. 

Ook prettig: boodschappers hoeven geen duzend euro uit te geven voordat ze een volle spaarkaart hebben (nare truc altijd), want met één volle kar van 80 euro is de kaart vol en kan de eerste bak tegen bijbetaling van max 2 euro aan de keukencollectie worden toegevoegd. 
 

Valt samenwerken met Yvon Jaspers onder ‘eerlijker, groener en liever’? 

Daadkracht! Dat kan KRO-NCRV met zijn recente herpositionering absoluut niet ontzegd worden. Waar gemiddelde marketeers bij een rebranding meestal lopen te lipje-bibberen over ‘geen revolutie maar evolutie’ (boring!), ziet (en klinkt) de omroep er opeens heel anders uit. 

Tuurlijk is het Katho-Protestant-Christelijke DNA van geloof, hoop en liefde nog altijd de backbone van de omroep en dat is eigentijds vertaald naar ‘eerlijker, groener en liever’. In donkere climate change-tijden als de onze wil KRO-NCRV inspiratie en optimisme bieden om de wereld van morgen beter te maken.

Het is een goede boodschap die lof verdient. En toch wringt er iets. Eén van de absolute kijkcijferkanonnen bij KRO-NCRV is namelijk Boer zoekt vrouw van Yvon Jaspers. En die is helemaal niet zo zuiver, zo bleek onder meer uit een uitzending van Arjen Lubach, waarin haar commerciële nevenactiviteiten voor veevoedergigant ForFarmers voor het voetlicht werden gebracht. Niet eerlijk, maar ook niet zo groen. Want we weten inmiddels dat het vooral de giga-grote toeleveranciers van de boeren zijn, die ons de stikstofcrisis hebben ingerommeld. Voor de zekerheid maar even: niets ten nadele van alle eerlijke, groene en lieve boeren. 
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in