Overslaan en naar de inhoud gaan

EU eens over strengere regels voor politieke reclame

Buitenlandse invloed wordt beperkt, microtargetiong wordt aan banden gelegd. Regels moeten juni volgend jaar ingaan.
compilatie facebook campagnes
compilatie facebook campagnes

Het Europees Parlement en de EU-landen zijn het eens geworden over strengere regels voor politieke reclame. Die moeten inzichtelijker maken wie er achter een advertentie zit en waarom je die te zien krijgt. Sommige kenmerken van kiezersgroepen mogen ook niet meer worden gebruikt om advertenties op maat te snijden.

related partner content for mobile comes here

Polarisering aanjagen

Over politieke advertenties op bijvoorbeeld sociale media zijn groeiende zorgen. Partijen, politieke ondernemers en belangengroepen zoeken hun doelwitten met behulp van data steeds gerichter op. Ze jagen zo volgens critici de polarisering in de samenleving aan. Verder zouden kwaadwillenden uit het buitenland proberen verkiezingen in Europa naar hun hand te zetten.

Dat willen de Raad van de Europese Unie, waarin de ministers van de lidstaten zitten, en het Europees Parlement tegengaan. Het onderhandelaarsakkoord moet nog wel worden bekrachtigd door de voltallige raad en het parlement. Voor de Europese verkiezingen van juni zou een deel van de regels al moeten ingaan.

Buitendse invloed beperken

Om buitenlandse inmenging in verkiezingen te beletten, mogen landen van buiten de EU tijdens de verkiezingscampagne geen politieke advertenties plaatsen. Dat verbod gaat gelden vanaf drie maanden voor de verkiezingsdag.

Alle politieke advertenties moeten verder in het vervolg worden opgeslagen in één grote databank. Daarin is bijvoorbeeld terug te zien hoeveel ze hebben gekost en wie ze hebben bereikt.

Ook het zogeheten 'microtargeting' wordt aan banden gelegd. Adverteerders mogen niet meer specifiek op zoek naar mensen van een bepaald geloof, een bepaalde levensovertuiging of geaardheid. Ook hebben ze voortaan de toestemming van internetgebruikers nodig om hun data te gebruiken om hun reclame voor te schotelen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in