Overslaan en naar de inhoud gaan

UM introduceert nieuwe propositie Full Color Media

Een nieuwe benadering voor merkengroei in het AI-tijdperk, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
 Justus Wever
Managing director Justus Wever van UM
 Justus Wever
Managing director Justus Wever van UM

UM (onderdeel van IPG Mediabrands) introduceert de vernieuwende propositie en filosofie ‘Full Color Media’. Deze aanpak moet een antwoord geven op de uitdagingen en kansen van AI. Zo is er de dreiging van ‘blandness’: 'de vervlakking van merken door lineaire data-gedreven modellen – en de mogelijkheid om via creatieve toepassingen echt op te vallen'.

related partner content for mobile comes here

Wetenschappelijk onderzoek

Full Color Media is het resultaat van een driejarig onderzoeksproject, dat UM uitvoerde in samenwerking met Felipe Thomaz, universitair hoofddocent marketing aan de Universiteit van Oxford. In dit grootschalige onderzoek werd data geanalyseerd van meer dan tienduizend merken over een periode van drie jaar en resulteerde in het innovatieve Brand Patterns-model. Het model onthult de unieke 'codes' van merken: de complexe netwerken van associaties die bepalen hoe merken groeien en zich verankeren in de hoofden van mensen.

Dit patroon wordt bepaald door:
- zichtbaarheid (visibility): Bevat factoren als aandacht en advertentiebekendheid, die merkonderscheidend vermogen creëren en verantwoordelijk zijn voor 64 procet van de merkengroei.
- vitaliteit (vibrancy): Wordt beïnvloed door sociale betrokkenheid, mond-tot-mondreclame en online ‘buzz’. Dit draagt voor 11 procent bij aan groei van merken en vergroot de relevantie van het merk binnen de cultuur.
- variabiliteit (variability): Bevat factoren zoals merk imago en kwaliteit, die voor 25% bijdragen aan groei door het creëren van intrinsieke waarde voor de consument.

Unieke merkpatronen

'Uit dit onderzoek is gebleken dat merken vaak generieke mediaplannen hanteren, ondanks
hun unieke merkpatronen. Door deze patronen te begrijpen, kunnen marketeers hun strategieën beter afstemmen en optimaal gebruik maken van hun unieke merkkracht', zegt managing director Justus Wever van UM Nederland. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in