Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabureaus ontstemd over Google's duurdere advertentieveilingen

Google spreekt van een prijsverhoging tot vijf procent, adverteerders claimen tientallen tot honderd procent meer te betalen.
Google Ads Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Google Ads Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Google heeft de prijzen van online advertenties via zijn eigen veilingsysteem stilletjes verhoogd. Volgens een Google-topman met maximaal vijf procent, naar eigen zeggen om financiële doelstellingen te behalen. Maar inkopers van adverteerders en mediabureaus spreken van veel hogere prijsstijgingen, soms van tientallen procenten tot meer dan honderd procent.

related partner content for mobile comes here

Prijsstijgingen zonder andere veranderingen

Dat melden verschillende inkopers van advertenties - met naam of anoniem - desgevraagd aan Adweek. Christine Yang bijvoorbeeld, vice president media van Iris. Het bureau werkt naar eigen zeggen onder meer voor Adidas, Bentley, Samsung, Pizza Hut en Suzuki. Yang draaide een merkcampagne voor een nicheproduct De gemiddelde cost per click (CPC) steeg in de afgelopen zes maanden van 11,74 dollar naar 25,85 dollar, zegt ze. Een stijging van 108 procent dus.

En Giovanni Sollazzo, ceo van het Italiaanse mediabureau Aidem, spreekt tegenover Adweek van prijsstijgingen die drie tot vijf keer zo hoog zijn als Google's geclaimde vijf procent. Zowel Yang als Sollazzo zegt ondanks de prijsstijgingen geen positieve verandering in de return on sales of het aantal impressies gemerkt te hebben.

Google: constante verbeteringen

Een woordvoerder van Google reageert tegenover de vaktitel dat adverteerders via de real-time-veiling nooit meer betalen voor een advertentie dan hun maximumbod. Google voert volgens de woordvoerder constant verbeteringen door om advertenties beter te maken voor adverteerders en gebruikers. Die verbeteringen zouden helpen om niet-relevante reclames te weren, de relevantie van reclames te vergroten, de waarde voor adverteerders te verhogen en meer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in