Dit is deel II van een vierluik naar aanleiding van de Grote Marketing Enquête 2019
Premium
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
En hoe zit het dan met pr-bureaus?
mvrgr
ph coebergh
Michel van Velde
4,5 jaar geleden gaf ik een presentatie op Adfo live over het silo denken. Ik maakte toen het statement, silo's zijn voor boeren, niet voor marketeers. Het silo denken zorgt ervoor dat marketeers gedegradeerd worden tot bureau managers. Zonde, want hierdoor komt de inhoudelijke rol van de marketeer niet tot zijn recht. De markt begint nu pas te begrijpen dat een geïntegreerd bureau de regie kan nemen over de hele customer journey en ook award winning werk kan produceren. Persoonlijk zie ik een verschuiving naar de geïntegreerde bureaus, bureau's die vanuit de merkgedachte opereren en specialisten op het gebied van concept, ux, design, campagne-ontwikkeling en high end development in huis hebben. Ik zie dit type bureau niet terug in het onderzoek of valt dit onder blurring?
Groet,
Michel van Velde
Martijn de Beijer
Goed stuk. En daarnaast zorgt de Agile organisatiestructuur er bij klanten voor dat 'customer experience agencies' nauwer kunnen samenwerken met de centers of expertise en in-house teams. Zo vormen ze samen creative/tech powerhouses waarmee snel geacteerd kan worden in de markt. En dat is steeds meer de spil van marketing en communicatie.
Michel van Velde
Zeker mogelijk voor de grotere merken. Je ziet Vodafone/Ziggo deze stap maken. Voor de merendeel van de merken is dit echter geen optie.
Martijn de Beijer
@Michel, wij zitten denk ik in een bubbel, maar nagenoeg al onze klanten stappen over op een Agile manier van werken en specifiek het Spotify model. Zowel in Amsterdam als in London. Maar dat zal niet representatief zijn, we werken louter voor (grote) corporates.
Philip Kok
Precies zoals het is, relevant onderzoek dus. Ook de reactie van Michel van Velde hierboven is raak. Ik schreef er enige weken geleden ook al over: https://www.adformatie.nl/merkstrategie/marketing-zo-complex-dat-radicaal-ingrijpen-noodzaak
Hans Breuker
Dus eigenlijk ligt de comeback van het reclamebureau op de loer toch? 1 plek waar alles samenkomt, je praat met 1 accountmanager over alle disciplines. Of is dat te kort door de bocht?
Michel van Velde
@hansbreuker, als het reclamebureau kennis opdoet van ux, design, development, system integration en agile matig werken dan is dat zeker mogelijk.
Hans Breuker
En mijn eigen interpretatie over de enquete: https://derelatiemarketeers.nl/blog/
M.J. Zuidijk
Gewaardeerde dames? en heren, wat is in dit onderzoek een reclamebureau. Doen die geen digital? Ik bedoel: wat leidt nu? Het creatieve concept van een reclamebureau?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidEn hoe zit het dan met pr-bureaus?
mvrgr
ph coebergh
4,5 jaar geleden gaf ik een presentatie op Adfo live over het silo denken. Ik maakte toen het statement, silo's zijn voor boeren, niet voor marketeers. Het silo denken zorgt ervoor dat marketeers gedegradeerd worden tot bureau managers. Zonde, want hierdoor komt de inhoudelijke rol van de marketeer niet tot zijn recht. De markt begint nu pas te begrijpen dat een geïntegreerd bureau de regie kan nemen over de hele customer journey en ook award winning werk kan produceren. Persoonlijk zie ik een verschuiving naar de geïntegreerde bureaus, bureau's die vanuit de merkgedachte opereren en specialisten op het gebied van concept, ux, design, campagne-ontwikkeling en high end development in huis hebben. Ik zie dit type bureau niet terug in het onderzoek of valt dit onder blurring?
Groet,
Michel van Velde
Goed stuk. En daarnaast zorgt de Agile organisatiestructuur er bij klanten voor dat 'customer experience agencies' nauwer kunnen samenwerken met de centers of expertise en in-house teams. Zo vormen ze samen creative/tech powerhouses waarmee snel geacteerd kan worden in de markt. En dat is steeds meer de spil van marketing en communicatie.
Zeker mogelijk voor de grotere merken. Je ziet Vodafone/Ziggo deze stap maken. Voor de merendeel van de merken is dit echter geen optie.
@Michel, wij zitten denk ik in een bubbel, maar nagenoeg al onze klanten stappen over op een Agile manier van werken en specifiek het Spotify model. Zowel in Amsterdam als in London. Maar dat zal niet representatief zijn, we werken louter voor (grote) corporates.
Precies zoals het is, relevant onderzoek dus. Ook de reactie van Michel van Velde hierboven is raak. Ik schreef er enige weken geleden ook al over: https://www.adformatie.nl/merkstrategie/marketing-zo-complex-dat-radicaal-ingrijpen-noodzaak
Dus eigenlijk ligt de comeback van het reclamebureau op de loer toch? 1 plek waar alles samenkomt, je praat met 1 accountmanager over alle disciplines. Of is dat te kort door de bocht?
@hansbreuker, als het reclamebureau kennis opdoet van ux, design, development, system integration en agile matig werken dan is dat zeker mogelijk.
En mijn eigen interpretatie over de enquete: https://derelatiemarketeers.nl/blog/
Gewaardeerde dames? en heren, wat is in dit onderzoek een reclamebureau. Doen die geen digital? Ik bedoel: wat leidt nu? Het creatieve concept van een reclamebureau?