Mireille van Ark, die afgelopen najaar Sjors Frohlich opvolgde als hoofdredacteur BNR laat in een reactie op een blog van Aart Lensink weten dat er geen sprake is van een daling in de luistercijfers van BNR, in tegenstelling tot wat er in de titel van het artikel werd gesuggereerd.
Lensink merkt na analyse van de luistercijfers op dat er sinds de lancering in 2007 geen groei te zien is in de luistercijfers bij BNR en dat sinds het hoogtepunt in 2010 – een marktaandeel van 1,1 - ‘de helft van de luisteraars is afgehaakt.’ De luistercijfers laten zien dat het marktaandeel de laatste jaren schommelde tussen de 0,6 en 0,8 met af en toe een positieve uitschieter naar 0,9.
Van Ark laat in een reactie weten dat BNR zich ontwikkelt van radiostation naar audiobedrijf waar de focus op digitaal ligt, naast FM. ‘Van een gestage daling is geen sprake. BNR behoudt al jaren haar bereik in FM: het marktaandeel van BNR Nieuwsradio heeft sinds 2010 namelijk altijd geschommeld tussen de 0,6 procent en 0,9 procent In 2010 hebben we inderdaad een eenmalige, hogere piek gezien, die we natuurlijk hopen te evenaren.’
‘Maar ons succes meten we niet alleen af aan FM luistercijfers. In oktober vorig jaar bereikten we 1 miljoen luisteracties per maand met onze podcasts. Dat aantal groeit - geheel volgens verwachting - snel door in 2020. Hierdoor blijven we ook relevant voor een nieuwe jongere doelgroep. De kannibalisatie tussen beiden is zeer beperkt, gelukkig. En daar zijn we trots op.’
Van Ark reageert ook op de suggestie dat BNR voor het zakelijk publiek in de Randstad bedient. ‘We zijn hiermee de meest relevante zender voor zakelijk en ondernemend Nederland, zowel in de Randstad als onder andere in Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel.’
Lensink zegt in een reactie op Van Ark nog: ‘De verschuiving die je beschrijft, herken ik. Zakelijk snap ik die keuze ook nog wel. Ik hoopte destijds, en met mij vele anderen, dat BNR steviger de concurrentie zou aangaan met die andere nieuwszender. Dus ook in FM. Met 'live' nieuws. In de schommelingen tussen 0,6 en 0,9 hoop ik dat de beweging omhoog nog een keer wordt ingezet. Ook bij een nichemedia-business model helpt het als er een stevige instroom is van luisteraars die bekend raken met BNR als merk. Dat helpt enorm met het opbouwen van podcastpubliek.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
De toelichting van de nieuwe hoofdredacteur waardeer ik. Feitelijke onjuistheden, Sandor, mag je nog even aanwijzen.