Overslaan en naar de inhoud gaan

Blendle stopt met betalen per artikel en stapt over op Premium-abonnementen

Klöpping: 'Blendle Premium voor met name tijdschriftuitgevers een interessante optie, want zij hebben online nauwelijks een verdienmodel.'
Alexander Klöpping
Alexander Klöpping

Blendle stopt per augustus met betalen per artikel. Gebruikers krijgen vanaf dat moment een Premium-abonnement. Voor tien euro kun je dan onbeperkt bladeren door tijdschriften, luisteren naar artikelen voor onderweg en zoeken door ons archief. Ook krijg je de nieuwsbrief met een selectie van de kranten van die dag. De nieuwe Blendle-app is vandaag geïntroduceerd. 

Bladeren door de kranten van de dag hoort niet bij het premium-abonnement, want dat 'gaat gewoon niet voor een tientje'. 

Tot en met 1 augustus kunnen gebruikers met het overgebleven tegoed nog gewoon losse artikelen kopen. Er is een ‘royaal inwisselaanbod’ om de overstap naar Premium aantrekkelijk te maken.

Volgens Blendle-baas Alexander Klöpping heeft betalen per artikel zijn beste tijd gehad. Daarom besloot Blendle al in 2017 zich helemaal te richten op Blendle Premium. 'Ik ben ontzettend trots dat inmiddels 60.000 Nederlanders een abonnement hebben genomen. Zij steunen onze missie om kwaliteitsjournalistiek toegankelijk te maken voor iedereen.'

Bij 100.000 abonnees is Blendle winstgevend, zegt Klöpping tegen Adformatie. 'Ik kan echt niet zeggen wanneer we die 100.000 aantikken, dat hangt af van de komende maanden. Maar gezien de 60.000 die we nu al hebben, heb ik goede hoop.'

related partner content for mobile comes here

Uitgevers

NRC en De Telegraaf (dagbladen van Mediahuis) stapten in 2017 uit Blendle. De hoofdredacteuren gaven toen beiden aan dat Blendle met Premium te veel op de stoel van de uitgever ging zitten. De Persgroep stopte in dat jaar met hele edities in de online kiosk. 

Klöpping verwacht dat Blendle Premium voor uitgevers - met name tijdschriftuitgevers - een interessante optie is. 'Want tijdschriftuitgevers hebben online nu nauwelijks een verdienmodel. Dit is dan een extra inkomstenstroom. Er is een grote groep mensen die niet wil betalen voor één titel, wel voor een aggregator. Voor deze groep is Blendle.'

Hij geeft aan dat een uitgever vrij is in de hoeveelheid content die hij in Blendle plaatst. 'Voorheen waren we daarin strenger, nu vrijer. Wil je alleen een selectie doen, of alleen oude content, of audio? Dat kan allemaal. Iedere uitgever moet daarin zelf een afweging maken. Wel geldt: hoe meer je in Blendle doet, hoe groter jouw deel van de Premium-taart.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Patrick hermus

Deze man blaast nogal hoog uit zijn gesubsideerde DWDD toren; kwaliteits journalistiek toegankelijk maken voor iedereen, maar wel zeggen dat er een grote groep is die niet wil betalen voor een los artikel.... dat is niet iedereen.... En dat speelse, jonge millenial imago en dat continue geimiteer van Steve Jobs komt mij zo langerzaamerhand ook een beetje de strot uit; daar is deze man tevens niet de enige in, veel ondernemertjes doen dat.
Wat is het nou eigenlijk met deze eeuwige startup die maar niet wilt starten?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in