Blendle stopt met betalen per artikel en stapt over op Premium-abonnementen

Klöpping: 'Blendle Premium voor met name tijdschriftuitgevers een interessante optie, want zij hebben online nauwelijks een verdienmodel.'

Blendle stopt per augustus met betalen per artikel. Gebruikers krijgen vanaf dat moment een Premium-abonnement. Voor tien euro kun je dan onbeperkt bladeren door tijdschriften, luisteren naar artikelen voor onderweg en zoeken door ons archief. Ook krijg je de nieuwsbrief met een selectie van de kranten van die dag. De nieuwe Blendle-app is vandaag geïntroduceerd. 

Bladeren door de kranten van de dag hoort niet bij het premium-abonnement, want dat 'gaat gewoon niet voor een tientje'. 

Tot en met 1 augustus kunnen gebruikers met het overgebleven tegoed nog gewoon losse artikelen kopen. Er is een ‘royaal inwisselaanbod’ om de overstap naar Premium aantrekkelijk te maken.

Volgens Blendle-baas Alexander Klöpping heeft betalen per artikel zijn beste tijd gehad. Daarom besloot Blendle al in 2017 zich helemaal te richten op Blendle Premium. 'Ik ben ontzettend trots dat inmiddels 60.000 Nederlanders een abonnement hebben genomen. Zij steunen onze missie om kwaliteitsjournalistiek toegankelijk te maken voor iedereen.'

Bij 100.000 abonnees is Blendle winstgevend, zegt Klöpping tegen Adformatie. 'Ik kan echt niet zeggen wanneer we die 100.000 aantikken, dat hangt af van de komende maanden. Maar gezien de 60.000 die we nu al hebben, heb ik goede hoop.'

Uitgevers

NRC en De Telegraaf (dagbladen van Mediahuis) stapten in 2017 uit Blendle. De hoofdredacteuren gaven toen beiden aan dat Blendle met Premium te veel op de stoel van de uitgever ging zitten. De Persgroep stopte in dat jaar met hele edities in de online kiosk. 

Klöpping verwacht dat Blendle Premium voor uitgevers - met name tijdschriftuitgevers - een interessante optie is. 'Want tijdschriftuitgevers hebben online nu nauwelijks een verdienmodel. Dit is dan een extra inkomstenstroom. Er is een grote groep mensen die niet wil betalen voor één titel, wel voor een aggregator. Voor deze groep is Blendle.'

Hij geeft aan dat een uitgever vrij is in de hoeveelheid content die hij in Blendle plaatst. 'Voorheen waren we daarin strenger, nu vrijer. Wil je alleen een selectie doen, of alleen oude content, of audio? Dat kan allemaal. Iedere uitgever moet daarin zelf een afweging maken. Wel geldt: hoe meer je in Blendle doet, hoe groter jouw deel van de Premium-taart.'

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Patrick hermus
Deze man blaast nogal hoog uit zijn gesubsideerde DWDD toren; kwaliteits journalistiek toegankelijk maken voor iedereen, maar wel zeggen dat er een grote groep is die niet wil betalen voor een los artikel.... dat is niet iedereen.... En dat speelse, jonge millenial imago en dat continue geimiteer van Steve Jobs komt mij zo langerzaamerhand ook een beetje de strot uit; daar is deze man tevens niet de enige in, veel ondernemertjes doen dat.

Wat is het nou eigenlijk met deze eeuwige startup die maar niet wilt starten?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie