Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdamse krant City in open brief aan Halsema: verbied ons niet

Initiatiefnemers City, onder meer Sjuul Paradijs, doen een beroep op de burgemeester van Amsterdam.
Miniatuurvoorbeeld
Retailers wapenen zich tegen ja-ja sticker met nieuwe krant.
© RB
Miniatuurvoorbeeld
Retailers wapenen zich tegen ja-ja sticker met nieuwe krant.
© RB

City van Trusted Media Publishers (ex-Telegraaf hoofdredactie Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer) vraagt vandaag in een open brief aan burgemeester Femke Halsema het nieuwe huis-aan-huisblad in Amsterdam toe te staan.

Het Amsterdamse gemeentebestuur zou maatregelen willen nemen om City, zoals in de brief staat ‘de wind uit de zeilen te nemen’. ‘Er zou zelfs worden nagedacht om City en andere huis-aan-huisbladen te knevelen door nog meer regels te maken voor de inhoud van lokale kranten. Een volstrekt ongewenste inmenging van de overheid in de journalistieke vrijheden.


Fractievoorzitter Johnas van Lammeren van de Partij voor de Dieren zei onlangs dat hij de nieuw lokale krant wil stoppen, omdat het volgens hem ‘een verkapte reclamefolder is die door een maas in de wet massaal verspreid kan worden’.

Met de introductie van City – in mei - reageren de winkeliers op de invoering in de gemeente Amsterdam van de ja-ja sticker. Sinds 1 januari mag er in de stad alleen nog reclamedrukwerk worden verspreid op adressen die met een ja-ja sticker op hun brievenbus kenbaar maken dat ze ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen. Zit er geen sticker of een nee-ja sticker op de brievenbus, dan mogen alleen huis-aan-huisbladen worden bezorgd.

'City wil geen subsidie'
Sjuul Paradijs schrijft in de open brief aan Halsema
dat City een nieuw huis-aan-huisblad in Amsterdam is, waaraan vier onafhankelijke journalisten werken, wat mede mogelijk wordt gemaakt dankzij de steun van adverteerders. ‘City houdt zich uiteraard aan de regels in de plaatselijke verordening’, zegt Paradijs. Om de journalistieke insteek van de titel aan te tonen, sommen de initiatiefnemers verschillende artikelen op die in één week zijn gepubliceerd. 

related partner content for mobile comes here

‘City wil geen subsidie, die de gemeente wel beschikbaar stelt voor wijk- en buurtkranten en voor het eigen huis-aan-huisblad Amsterdam, dat bij 500.000 Amsterdamse adressen ongeadresseerd wordt bezorgd.’

Paradijs zegt dat de partijen achter de krant een open dialoog met Halsema willen over papierinzameling en recycling. ‘Voor alle duidelijkheid: City wordt gedrukt op 100% gerecycled papier.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jorrit

Wat een hypocriete actie van Juul Paradijs. Denkt hij nou echt dat zijn argumenten niet doorzien worden met een blaadje dat voor meer dan 80% uit reclame bestaat die gelijk is aan de eerdere wekelijkse folders en door dezelfde partij verspreid wordt. Heel cheap de mazen opzoeken en dan met pulp journalistiek zich op journalistieke vrijheid beroepen. Pfff

Freed Schmitter

Op de brievenbus van mijn huis- en mijn studioadres heb ik prominent de ja-stikker voor reclame geplaatst. Sinds begin dit jaar heb ik van de reclame misschien net meer dan de helft gekregen. Daar is dus een inhaalslag te maken, zonder het stadsbestuur tegen de haren in te strijken!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in