Klikfraude en de lagere inkomsten van Pay-Per-Click (PPC) campagnes benadelen niet alleen de adverteerders maar ook de media zelf, de websites dus. Op zoek naar alternatieve vormen van inkomsten duikt het affiliate programma weer op. U weet wel, de virtuele winkelfilialen van bedrijven als Amazon die veel sites in de hoogtijdagen van de internet zeepbel openden maar welke vaak niet de beloofde resultaten behaalden. Veel affiliate programma's draaien nog, een voorbeeld van een Nederlands programma is dat van Managementboek.nl.
The Marketing Experiments Journal meldt op iMedia Connection de cijfers van een 'research partner' die werkt met zowel PPC campagnes als affiliate programma's. Dit bedrijf zag in een periode van 9 maanden de omzet uit PPC campagnes dalen en die van de affiliate programma's sterk stijgen. Nu betreft dit maar de cijfers van één bedrijf, maar dit verschijnsel zouden we wel eens vaker kunnen gaan zien. Wat iMedia Connection niet vermeldt is dat een site die als affiliate deelneemt in een affiliate programma daar meer aandacht aan moet besteden dan aan PPC campagnes, die vaak automatisch verlopen. De cijfers van deze case studie laten zien dat deze moeite kan lonen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!