Web analytics is Sexy!


Gisteren was web analytics guru en Google evangelist Avinash Kaushik in Nederland als een van de key note speakers op het webanalytics congres 2008. Samen met vriend en voorgaande spreker Niel Mason zette hij de toon voor de dag.
Want web analytics is al lang niet meer het specialistische speelveld van de data analist, en daarbij per definitie de allergie van de marketing manager. De mogelijkheden en potentie liggen namelijk niet alleen op gebied van website verbeteren, maar meer op die van marketing optimalisatie. Met een 3D screenshot van de Microsoft web analytics interface gilt Avinash door de zaal "web analytics is sexy!". Het publiek is het uiteraard roerend met hem eens.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe veel gelezen blog van Avinash heet #039;s_Razor" title="Occam's_Razor">Occam's_Razor, een theorie die er op neer komt dat de simpelste oplossing vaak de beste is. Dat maakt het trekken van conclusies natuurlijk erg gemakkelijk. Het komt de onderbouwde marketing optimalisatie ten goede en helpt daarmee het zogenaamde faith based initiatives, of argumentum ad hominem (ik vind dit en daarom is het zo) definief de wereld uit.
Credo is optimaliseren op basis van aantoonbare verbeteringen en zo de mening van de HIPPO buiten spel zetten. Het nijlpaard? Jazeker de HIPPO; Highest Paid Person's Opinon. Je kent ze wel, de MTer die denkt dat een foto van breed lachende fotomodellerende twintigers op de homepage een enorme salesboost gaat geven.
Maar goede conclusies trekken kan alleen met goede data en daarmee een tool die inzicht geeft in wat belangrijk is voor jouw specifieke business vragen. Daar begint het allemaal mee, stel je doelen, evalueer ze met de juiste tool en betrek de organisatie in het proces.
En dan komt nog het aller belangrijkste; jij zelf. 10% is de tool, 90% wat je er mee doet. Neem de tijd om te leren, experimenteren en evalueren en word die supermarketeer!
Zoals Aristoteles zei: the root of education is bitter, but the fruits are sweet. Maar dan in het oud Grieks?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid