Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinese branding bij McDonalds

Tot voor kort was Chinese branding een simpele aangelegenheid: men neme een plaatje van plant, dier, edelsteen of hemellichaam, zet de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot voor kort was Chinese branding een simpele aangelegenheid: men neme een plaatje van plant, dier, edelsteen of hemellichaam, zet de bijbehorende naam eronder, en voila, een merk en een logo zijn geboren. Zo kwam ooit in de wereld, en is al sinds jaar en dag hèt A-merk voor ingeblikte rauwe zee-egel (een Chinese delicatesse). Inderdaad, met een lachende maansikkel op het blikje.

related partner content for mobile comes here

Overigens doen niet alleen Chinezen het zo. Koreanen hanteerden dezelfde aanpak. Wie weet nog dat LG ooit stond voor Lucky GoldStar?

Van McDonalds waren wij tot voor kort een meer Westerse branding-strategie gewend. Ga creatief om met woorden en klanken, en zorg dat er een rode draad is. En zo is het bij "de Mac" allemaal Kip McNuggets, Egg McMuffin en Big Mac wat de klok slaat.

Maar McDonalds in Azie gaat nu, zo lijkt het, ineens om: niet alleen wordt het assortiment steeds meer aan de locale omstandigheden aangepast, ook krijgen al die nieuwe gerechten een Chinese 'bijnaam'. 'Fusion cooking' gaat nu gepaard met 'fusion branding'.

En zo worden Spicy Onion Rings "Harmony Bloom", en de Spicy Chicken McNuggets "Fiery Phoenix". Persoonlijk vind ik het een verademing. Klinkt "Royal Jade Snow" niet veel beter en aangenamer dan "Green Tea McFlurry" (yuk)?

Is dit het begin van een trend? Zien we straks wereldwijd meer merken die voortbouwen op de Chinese tradities? Wat mij betreft zou het een verrijking zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in