Overslaan en naar de inhoud gaan

Voetbal zorgt voor extra omzet supermarkten

Het aanstaande EK-voetbal kan een goudmijn voor de supermarkten worden, berekende marktonderzoeksbureau GfK Panel Service. In totaal kan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met spaaracties, gadgets en de versiering van de winkel kunnen supermarkten zich onderscheiden van de andere supermarkten. ‘Consumenten zijn daar zeer gevoelig voor’, aldus hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK tegen ANP. ‘Het is een beetje een hype, maar je moet meedoen.’

related partner content for mobile comes here

Meedoen aan de oranjekoorts staat dan ook buiten kijf, volgens Holla. ‘Uit eerdere jaren is duidelijk op te merken dat consumenten van winkel switchen om hun boodschappen te doen als die winkel ze iets extra’s biedt’, zegt Holla.

Op dit moment heerst er nog geen oranjekoorts in de winkels.‘Pas als Nederland in training gaat en de consumenten zien dat het elftal zich voorbereidt, beginnen consumenten warm te draaien voor het EK. En dan komen de supermarkten ook.’
De verwachting is dat grootgrutters Super de Boer en Albert Heijn het pinksterweekend gebruiken om de winkels 'oranjeklaar' te maken.

Geloofwaardig
Veel verrassende nieuwe oranjegekleurde producten verwacht Holla niet in de schappen te zien. ‘Het is toch allemaal wel erg traditioneel.’ Volgens Holla is het zaak dat het oranjeproduct niet al te veel van het origineel afwijkt. ‘Zo is oranje wc-papier wel succesvol, maar oranje bier of cola zal geen succes zijn. Het moet wel geloofwaardig blijven.’

De extra omzet komt met name van de hogere verkopen van bier, frisdranken, chips en borrelnoten. De speciale oranjeproducten verleiden de klant wellicht, maar ze zorgen niet voor het grootste deel van de extra omzet. De extra omzet is overigens wel weersafhankelijk, maar bovenal moet het team het goed doen.

Hoe verder Oranje komt hoe meer er wordt gekocht. ‘Als Oranje er direct uitligt, is het ook gedaan’, aldus Holla. Winkeliers zullen dan zo snel mogelijk hun winkels moeten opschonen van oranje en EK-versieringen. Het werkt namelijk nadelig als winkels nog oranje kleuren, terwijl het elftal niet meer in het toernooi zit. ‘Dat wekt toch een stukje irritatie op en dan gaan consumenten elders shoppen.’
(bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in