Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterkste online mediamerk in Nederland: YouTube

Euro RSCG vraagt voor het Tijdschrift voor Marketing met enige regelmaat aan de Nederlander welke merken terrein gewonnen en verloren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is voor het eerst ook een onderscheid gemaakt tussen de waardering van consumenten en die van de prosumer. Een prosumer is iemand die gebruik kan maken van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken is bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur en hierin op elke mogelijke manier is geïnteresseerd.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek geven consumenten dus de huidige populariteit van een online merk aan, prosumers welk online merk in de lift zit.

De absolute topdrie is eigenlijk een toptwee want Google (+80 procent) is nu ruim een jaar eigenaar van het merk met de hoogste waardering: YouTube (+89 procent). Samen met Hyves.nl (+83 procent) zijn deze drie merken door de prosumer tot absolute online-winnaars bekroond. Wat direct pijnlijke gevolgen heeft voor ‘oude, verroeste online merken’ als Ilse.nl (-45 procent) en Yahoo(-16 procent).
Prosumers voorspellen ook een dalende koers voor Startpagina.nl: de consument kijkt hier nog wel rond om de online speurtocht te starten (+7 procent), maar de Prosumer houdt Startpagina.nl voor gezien (-4 procent). Ook het telecom-, multimedia- of IT-merk KPN lijkt hetzelfde mee te maken.

Consumenten én prosumers waarderen KPN uiterst laag als online merk. Prosumers -27 procent en consumenten -16 procent. Overigens lijkt de aangekondigde online merksanering van KPN gerechtvaardigd. Het Net en Planet Internet, beide onderdeel van de merkportfolio, zijn klaar om van het toneel te worden afgevoerd, gezien de lage scores onder prosumers én consumenten.

Er is niet alleen plek voor internationale merken in dit veld. Zo doet Bol.com het in dit onderzoek ook buitengewoon goed. De geclaimde grootste mediawinkel is een populair online mediamerk onder consumenten (+33 procent) en het einde is nog niet in zicht gezien een nog hogere score onder prosumers (+52 procent).

Het onderzoek met de waardering voor alle online merken staat in het meinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Over het onderzoek
voor het onderzoek zijn 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar ondervraagd. De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is.

Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in