Overslaan en naar de inhoud gaan

Second Life: er is leven na de hype

Bart Bockhoudt verdient zijn salaris in de virtuele wereld Second Life.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Second Life, zult u waarschijnlijk denken, dat was toch zo'n hype? Bestaat dat nog? Ja, zeker. En de economie draait best daar in die virtuele wereld.

related partner content for mobile comes here

Bockhoudt is nu zo'n anderhalf jaar bezig met Second Life. Hij heeft een wisselkantoor, , waar Second Lifers Linden Dollars - de valuta voor Second Life - kunnen kopen en verkopen zonder gehassel met creditcards of bijvoorbeeld PayPal.

In anderhalf jaar tijd zag Bockhoudt zijn bedrijfje groeien (met ongeveer een miljoen euro omzet in 2007) en durfde hij het aan zijn goedbetaalde baan bij op te zeggen.

In Second Life heeft het wisselkantoor al diverse kantoren, het eerste first life-kantoor is onlangs in Groningen geopend, binnenkort volgt een tweede echte kantoor in Almere. Het aantal werknemers groeit.

Ik vond het zo'n bijzonder verhaal dat ik besloot hem een paar vragen te stellen.

Is het geen grote gok om je baan voor iets virtueels als Second Life op te zeggen?
Bockhoudt: 'Begin 2007 dacht ik er niet aan om mijn vaste baan op te zeggen, maar ik ging steeds meer verdienen, dus op een gegeven moment dacht ik: waarom niet? Het is een risico, maar ondernemen is altijd een gok. Soms moet je die gewoon wagen.'

Ben je blij dat de hype over is?
Bockhoudt: 'Zeker. Het feit dat de hype over is wil niet zeggen dat de groei tot stilstand is gekomen. Integendeel, het vordert gestaag maar het gaat niet meer zo snel als eind 2006. De media besteedden er zoveel aandacht aan, dat er veel bedrijven waren die Second Life instapten voor pr- of marketingdoeleinden. Dat is nu niet meer het geval. De bedrijven die er nu instappen, houden zich bezig met het ontwikkelen van "virtualisatie" en het verbeteren van de techniek en mogelijkheden.'

Nu is het weer back to business?
Bockhoudt: 'De mediahype leidde erg af. Second Life is nu weer voor en door de community. En je ziet nu ook bedrijven in Second Life die daadwerkelijk winst maken en zich daar primair ook op richten. Als je kijkt naar de Nederlandse activiteiten, die nemen ook toe. '

De echte dollar staat laag. Heb je daar voordeel van?
Bockhoudt: 'Omgerekend kunnen Europeanen nu relatief meer Linden dollars kopen dan de Amerikanen die met dollars betalen, ja. Dat is ook gunstig voor DutchExchange. De Linden Dollar is op dit moment stabieler dan de echte dollar.

'Voor ondernemers in Second Life die hun Linden Dollars voor dollars willen inwisselen, is het natuurlijk wat vervelender.'

Bockhoudt bracht begin februari met twee collega's een bezoek aan in San Francisco. Ze spraken een aantal uur met de cfo en oprichter .

Bockhoudt: 'We communiceerden al een tijdje op hoog niveau met Linden Lab en besloten er een bezoekje aan te brengen. Om kennis te maken en te kijken hoe het daar aan toe gaat. Het bedrijf is best groot, op het kantoor in San Francisco zit ongeveer 120 man, allemaal in een grote kantoortuin. Het was een inspirerende omgeving. Leuk om het eens te zien.'

Wat wil je bereiken met DutchExchange?
'Op korte termijn: onze diensten uitbreiden. In Nederland draaien we goed, maar we willen richting buitenland. Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en daar op lokaal niveau opereren. Dus in Frankrijk een Franse site, in Duitsland een Duitse. En de marketing ook richten op de specifieke lokale markten.

'In Nederland hebben we nauwelijks concurrentie, maar in Duitsland zijn er een aantal grote, sterke spelers. Dat wordt nog een hele uitdaging. Maar we kijken ook verder dan Second Life, zoals het gaan aanbieden van bijvoorbeeld Habbo Credits. En niet louter een wisselkantoor zijn, maar hypotheken gaan aanbieden, investeringen voorschieten.

'Op langere termijn: virtualisatie binnen ondernemingen helpen ontwikkelen. Dus richting dienstverlening, het leveren van kennis aan bedrijven die willen experimenteren met virtuele werelden.'

Je bent van huis uit een techneut. Je hield bij bezig met productsystemen en kantoorautomatisering. Wat doe je bij DutchExchange aan marketing?
'Marketing staat bij ons nog in de kinderschoenen. We zijn er mee bezig. Onlangs hebben we een aantal onderzoeken laten uitvoeren. Het wordt steeds belangrijker voor ons, zeker met zicht op de internationale uitbreiding.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in