Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanneer ‘Echt’ overgaat in tenenkrommende geënsceneerde kotserige blijheid

Kotserige blijheid of onbevangen plezier? Als het maar ‘echt’ is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er ging een gerucht (ik heb het niet kunnen verifiëren) dat de blackout tijdens de SuperBowl van vorig jaar geënsceneerd was. De huismeester van het stadion zou (onderhands) een smak geld gekregen hebben om tijdens de Super Bowl het licht uit te doen, zodat Oreo heel adrem een eruit kon doen. Was de tweet echt adrem of was het gewoon een hele stoere actie? Dingen die we zien en ervaren, zijn vaak gewoon geraffineerd bedacht. Merken blijven op zoek naar manieren om hun doelgroep te beïnvloeden. Story telling, native advertising of gewoon reclame. Het zijn allemaal mooie namen voor manieren om een connectie te maken met de consument. Natuurlijk voel ik me af en toe een beetje voor de gek gehouden, maar dat heb ik wel vaker bij reclame.

related partner content for mobile comes here

Kussen voor een kledingmerk
Ongeveer een jaar geleden was er een viral hit &;&;. Wildvreemde mensen worden gevraagd elkaar te zoenen. Mensen zijn een beetje terughoudend maar laten zich uiteindelijk lekker gaan. Ik vond de hype wat overtrokken, maar het had wel iets moois. Het was gewoon reclame met acteurs op een professionele shoot voor een kledingmerk (Wren).  Op zich helemaal niet zo verrassend, zo knap zijn ‘echte’ mensen helemaal niet. Gewoon reclame, alleen dan niet zo opdringerig.

Freak-out
is alweer 7 jaar oud. Wat dat betreft zijn ‘echte’ mensen met ‘echte’ ervaringen niet nieuw. De laatste tijd lijkt het de nieuwe norm en vaak niet onverdienstelijk, gezien het aantal hits op youtube. , , , , ; allemaal ‘echte’ mensen die overvallen worden en met een oprechte reactie reageren.

De hoofdpersonen in de twee &;echte& campagnes moeten haast wel acteurs zijn. Nu zijn Amerikanen wel wat blijer en enthousiaster dan Nederlanders, maar het voelt wel erg geregisseerd. Toch is het zo goed en vet en over the top gedaan (vooral de ) dat het helemaal niet zo veel uit maakt of het echt of niet echt is. Het is reclame.

Als het idee heel mager is en de adverteerder met sentiment gaat spelen, dan gaat het bij mij jeuken. Dan voelt ‘echt’ als bedrog. Dove - een adverteerder met een indrukwekkende staat van dienst - had in 2013 met een terechte wereldhit. Waarschijnlijk wanhopig op zoek naar een nieuwe hit, kwam Dove dit jaar met Love Your Curls. Ook hier gaat het om zelfvertrouwen, en ook hier is de campagne gebaseerd op een sterk insight. Meisjes schijnen echt te balen van hun bos krullen:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Maar de stichtelijke tenenkrommende geënsceneerde kotserige blijheid wekt vooral veel ergernis. De tevergeefse poging het ‘echt’ te laten lijken doet eerder afbreuk dan dat het iets toevoegt. Gezien de langlopende campagne over zelfvertrouwen en schoonheidsidealen mag je concluderen dat de beweegredenen van Dove oprecht zijn. Maar zo voelt het dit keer helaas niet.

Als adverteerders doorslaan in het bouwen van een feelgood-spektakel gaat het wringen met de realiteit en wordt het soms echt heel irritant . Prima als het over onbevangen plezier gaat, zoals bij BudLight. Maar wanneer er pretentieus gevoelig wordt gedaan is het beter om wat dichter bij de realiteit te blijven. Gevoelige onderwerpen zijn vaak nou eenmaal niet zo spectaculair.

Zou de on Tarmac opgezet zijn? Ach, het is zo onpretentieus en leuk dat het mij niet uitmaakt.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in