Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn scoort onverminderd goed, ook zonder Harry Piekema

Het Nederlands publiek geeft de nieuwe Albert Heijn-commercial een 7.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Albert Heijn startte eind 2014 al met het uitfaseren van Piekema. De sinterklaascommercial en de kerstcommercial werden gedomineerd door warme familie c.q. gezinssettings en aan die rode draad lijkt de super – samen met het reclamebureau, TBWA\NEBOKO – vast te houden. In ‘Moestuintje’ wordt een spaaractie voor plantenpotjes en –zaadjes aangekondigd en hierin is wederom een warm, liefdevol gezin te zien: jongetje, mama en oma.

In oktober vorig jaar testte Adformatie, in samenwerking met onderzoeksbureau Memo2 de commercial ‘Boerderijtje’; ook een spaaractie, maar toen nog met Piekema in de hoofdrol. Die commercial scoorde een rapportcijfer 7,1, een teken dat het Nederlands publiek nog niet was uitgekeken op het vertrouwde character. Maar de laatste commercial – ‘Moestuintje’ dus – doet het vrijwel even goed. Gemiddeld Nederland geeft de reclame een 7,0. Dat blijkt uit een zelfde onderzoek door Memo2 onder 110 respondenten. Het is bijna een heel punt boven de zogenoemde Memo-benchmark, die tot stand komt na het onderzoeken van ruim 5 duizend campagnes. Het gemiddelde rapportcijfer in die campagnedatabase is namelijk een 6,3. (Aanvullende informatie over het onderzoek onderaan dit bericht.)

De campagne scoort bovengemiddeld op de elementen ‘onderscheidt zich’ en wordt minder irritant gevonden dan de gemiddelde commercial (6 tot 15 procent beter dan de genoemde benchmark). Nóg beter (meer dan 15 procent boven benchmark) doet de commercial het onder andere op:

  • Past goed bij Albert Heijn
  • Is opvallend
  • Is leuk
  • Spreekt mij persoonlijk aan
  • Vertelt mij iets nieuws
  • Heeft een duidelijke boodschap
  • Is geloofwaardig

Een greep uit de spontane reacties van respondenten bevestigt de positieve ontvangst van het publiek nog een keer:

‘Echt een hele leuke commercial, nodigt uit om voor je kinderen en kleinkinderen te sparen.’

‘Leuke actie, en vooral mooi die reactie van het jongetje!’

‘AH zorgt goed voor zijn klanten, zowel groot als klein.’

‘Het is op een leuke manier neergezet, met een geniale twist aan het einde.’

‘Vooral het gezicht van het kind, als die thuiskomt en oma alles heeft gedaan is hilarisch!’

Over het onderzoek
De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van ). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.

De commercial:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in