Overslaan en naar de inhoud gaan

Universiteit Gent zet studenten aan om kritisch te zijn tijdens sociaal experiment

Experiment bestaat uit lessen vol met feitelijke onjuistheden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Opmerkelijke hoorcolleges op de Gentse universiteit (UGent). Verschillende professoren hebben namelijk opzettelijk meerdere feitelijke onjuistheden in hun presentaties verwerkt en spreken deze ook uit tijdens de hoorcolleges. Op deze manier worden studenten gestimuleerd om kritisch te zijn op alles wat ze horen en zien en om aan te stippen dat deze kritische blik ook belangrijk is in een maatschappij waarin fake news nadrukkelijk aanwezig is. 

related partner content for mobile comes here

De colleges zijn op beeld vastgelegd en onderdeel van een sociaal experiment van het bureau mortierbrigade. Doel van het experiment was om erachter te komen hoe lang het zou duren voordat studenten tegen hun docenten en hun onware uitspraken in durfden te gaan.

Het experiment is onderdeel van ‘Durf Denken’ en deze campagne bestaat verder uit posters die door heel Gent zijn opgehangen. De posters bevatten controversiële teksten als ‘armoede is een erfelijke ziekte’, ‘drugsgebruik is goed voor de economie’ en ‘vrouwenbesnijdenis is de beste manier om infecties te vermijden’.

Veel voorbijgangers deelden hun verontwaardiging over deze uitspraken en schreven dat ook op de posters of vernielden deze zelfs. De beschreven en vernielde posters worden nu door mortierbrigade gebruikt in een grote billboardcampagne.

UGent-rector Rik Van de Walle vertelt: ‘Er is nood aan mensen en instellingen die durven en mogen tegenspreken, zonder het debat te moeten winnen. We vormen onze studenten kritisch in een creatieve ontwikkelingsgerichte leer- en onderzoekomgeving en we plaatsen ons onderwijs en onderzoek graag in een brede maatschappelijke context.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in