Overslaan en naar de inhoud gaan

Stille kracht van QR code lijkt Chinees voor Nederlandse marketeer

Waarom zijn QR codes wél populair in Azië?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De QR code mag door de Nederlandse communicatie industrie misschien doodverklaard zijn, in Azië is dat zeker niet het geval. Zo is in Japan en Korea de QR code volledig ingeburgerd en is er een enorme groei van de QR code inzet en gebruik waarneembaar in het grootste gemobiliseerde land ter wereld, China.

related partner content for mobile comes here

Waarom zijn topmerken zoals Pepsi- Coca Cola en Alibaba en het Chinese publiek zo gecharmeerd van het zwart-wit geblokte vierkantje of de ‘transparante’ code van ?

Niet omdat het communistische land geen idee heeft van mobile of Mobile Marketing. Ook niet omdat de QR code lelijk zou zijn of dat het eenmalig downloaden van een scan-app  te veel moeite kost.

Misschien komt het wel omdat Chinese marketeers en consumenten meer gevoel hebben bij de symbolieke verschijningsvorm van de QR code. Feit is in ieder geval dat de QR code daar op allerlei manieren, om offline met online aan elkaar te verbinden, slimmer wordt ingezet.

Getuige de hoeveelheid scans kost het de Chinese consument kennelijk geen enkele moeite om de code te scannen. Wellicht dat de Nederlandse marketeers hieruit de conclusie kunnen trekken dat ze het, wat de QR code betreft, totaal bij het verkeerde eind hebben gehad en kansen gemist.

Met de komst van de Chinese gigastore Alibaba naar Nederland komt het misschien toch nog goed met de QR code hier te lande.

(QR code is een geregistreerde handelsnaam van Incorporated in Japan)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in