Social netwerk zorgt voor zelfvertrouwen jeugd
Het onderzoek ‘See Me, Comment Me, Befriend Me: Online!’, over de invloed van sociale netwerksites op het sociaal zelfvertrouwen en welzijn van adolescenten, werd uitgevoerd onder 653 jongeren tussen 12 en 19 jaar die gebruik maken van Hyves.
De onderzoekster werkte hiervoor samen met IJsfontein.
Social netwerksites spelen een grote rol in het leven van jongeren: wereldwijd is 73 procent van de jongeren lid van minstens één social netwerksite. Het doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe vaak en wat voor soort reacties jongeren krijgen op hun netwerkprofiel en op hun profielfoto, en wat het gebruik van deze sites betekent voor hun zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit de resultaten blijkt dat jongeren op onderling erg complimenteus zijn en dat dit leidt tot meer zelfvertrouwen bij jongeren. Van de jongeren die hadden aangegeven reacties op hun profiel te krijgen, gaf bijna iedereen (94,9 procent) aan dat de toon van die reacties ‘altijd’ of ‘bijna altijd’ positief was. Voor de profielfoto waren de reacties nog iets positiever: 96,6 procent van de jongeren kreeg ‘altijd’ of ‘bijna altijd’ positieve reacties.
Jongeren die voornamelijk positieve reacties krijgen, vertonen relatief veel zelfvertrouwen en gevoel van tevredenheid. Ze kunnen aan de toon van de reacties afleiden in hoeverre ze een goede indruk maken en geaccepteerd worden door anderen, wat van invloed is op het zelfvertrouwen.
UvA onderzoekster Nynke van Waard: ‘Door het krijgen en uitlokken van feedback krijgen jongeren een duidelijk beeld van zichzelf en weten zij hoe ze hun online presentatie moeten aanpassen om zo positief mogelijk commentaar te krijgen. Doordat jongeren positief geëvalueerd worden door anderen, gaan ze ook zichzelf positiever evalueren.’
Castingcultuur
De profielfoto speelt een grote rol bij het maken van vrienden op de site. Jongeren die veel reacties krijgen op hun profielfoto, hebben meer vrienden. Nynke van Waard: ‘Het lijkt erop dat jongeren hun profielfoto weten te perfectioneren ten gevolge van de feedback van anderen, waardoor deze aantrekkelijker wordt. Hierdoor krijgen ze zowel van onbekenden als bekenden veel reacties en worden nieuwe vrienden op de site gemaakt.’
Astrid Poot, insights manager kinderen en jongeren bij IJsfontein: ‘De uitkomst van het onderzoek past in de bredere trend die wij overal zien: de castingcultuur. In de huidige maatschappij worden mensen steeds meer zichtbaar in alles wat ze doen. Ze laten zich volgen, beoordelen en veroordelen en doen datzelfde bij anderen.’
‘Jongeren zijn bezig hun eigen identiteit vorm te geven en gebruiken daar ook deze castingtechnieken voor. Hoe presenteer ik mezelf en wat voor effect heeft dat? Wat is mijn score? Voor jongeren is beeld een heel natuurlijk middel, het is dan ook niet verwonderlijk dat ze bezig zijn zich door middel van beeld steeds weer te presenteren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid