Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media technologie verbetert marketingefficiency

Onderzoeksbureau McKinsey heeft voor het vijfde achtereenvolgende jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van social tools en technologie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksbureau heeft voor het vijfde achtereenvolgende jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van social tools en technologie binnen bedrijven. De uitkomsten zijn dat het gebruik van social media steeds verder doordringt in de bedrijfsvoering en daarmee de bedrijfsprocessen beïnvloedt en prestaties verbetert. In 2011 gebruikten 50% van de bedrijven sociale netwerken ten behoeve van hun marketing. In 2010 was dat nog 40% en het jaar daarvoor 28%.

related partner content for mobile comes here

Betere financiële prestaties en vergroting marktaandeel
Wereldwijd gaven 4.200 managers desgevraagd aan het gebruik van social media technologieën te verbeteren en uit te breiden om zodoende financiële prestaties te verbeteren en marktaandeel te vergroten. Dit doen ze vooral door social media technologie in te zetten voor het in de gaten houden van het professionele en competitieve ‘Umfeld’ en het opdoen van nieuwe ideeën. Hiervoor worden vooral sociale netwerken en blogs gebruikt.

Vergroten van marketingefficiency, vooral intern
De meest voor de hand liggende voordelen van het gebruik van social media technologie liggen bij de marketing richting de klant. Dit zijn dan voordelen als het versterken van marketingacties, het bedienen en tevreden houden van de klant en het terugbrengen van marketingkosten. Wat echter door de respondenten ook zeer belangrijk wordt gevonden zijn de voordelen die er intern zijn. Zo ziet men voordelen in het sneller verkrijgen van zowel interne als externe kennis door eigen personeel en het terugbrengen van communicatiekosten. Kortom; verbetering van de efficiency.

De toekomst
McKinsey geeft aan dat het voor managers en bestuurders van belang is strategisch na (te blijven) denken over de inzet van sociale technologieën voor betere contacten met klanten en partners. De concurrentievoordelen die hier uit voortkomen worden nog verder versterkt door het intern toepassen van social media technologie.
Zelf geven de respondenten aan dat ze, door ontwikkelingen op het gebied van social media technologie, in de komende 3 tot 5 jaar de nodige veranderingen verwachten. Zo voorziet de respondenten dat grenzen tussen medewerkers, partners en klanten zullen vervagen en dat beslissingen meer op basis van verkregen data dan op basis van meningen en ervaringen zullen worden genomen.

Volgens de uitkomsten van het is het bedrijfsbreed en volhardend inzetten van deze technologie de beste weg naar versterking van de concurrentiepositie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in