1 jaar Facebook in Nederland, gesprek met Arno Lubrun
Een klein jaar geleden opende Facebook een Nederlands kantoor. Tijd om de balans op te maken met Arno Lubrun, countrymanager Benelux. Lubrun: ‘We zijn voor 1% klaar.’ Het hele interview met Lubrun staat deze maand in Tijdschrift voor Marketing, maar een gedeelte ervan is hier terug te lezen. Wat zijn de ervaringen met Nederlandse adverteerders, en met welke contentpartners gaat Facebook hier in zee?
Lubrun geeft leiding over een team van vijftien mensen, en zegt veel vrijheid te krijgen om de afdeling naar eigen visie op te zetten. ‘Facebook probeert bewust klein te blijven, zodat je dicht bij elkaar blijft en kan blijven innoveren. Dan moet je veel samen doen. Ik heb contact met collega’s overal ter wereld. Ons gezegde is: “We’re 1% done”. Dat geloof leeft hier heel sterk. Als pas één procent af is, dan heb je samen nog een lange weg te gaan, maar dat is juist hartstikke leuk.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHoewel Facebook hot is, stonden de adverteerders zich niet te verdringen op de stoep toen Lubrun het kantoor in Amsterdam opende. Hoe groot de toestroom dan wel was, daar draait hij een beetje omheen. ‘We hebben het geluk dat veel mensen Facebook interessant vinden. Het mooie ervan is dat het iets toevoegt aan de bestaande marketingmix. Tv heb je voor awareness, de winkel om iets te kopen, en daartussenin praat je met je omgeving voordat je een beslissing maakt. Dat tussenstuk, die mond-tot-mondreclame, dat is waar wij heel sterk zijn. Onze rol is om dat in te vullen voor bedrijven. Dát is waar het Facebookmodel voor marketeers ligt.’
Hi
Een van de eerste partijen op Facebook was KPN Hi. Hun community heeft ruim 100.000 leden en dat verbaast Lubrun niet. ‘Zij dachten met hun Hi Society eigenlijk altijd al in een community. Het binden van mensen zit in het DNA van hun marketeers, daarin hadden ze een voorsprong op de markt. Facebook was dus een logisch vervolg. Ze zijn heel sterk in het relevant en geloofwaardig zijn. Als zij bijvoorbeeld evenementen bedenken, dan passen die altijd binnen hun community. Dat is verankerd binnen de organisatie. Ze doen niet alleen tv, niet alleen Facebook, maar zoeken altijd de optimale combinatie. Onze rol daarin is een klankbord; meedenken, hoe krijg je het voor elkaar? Maar uiteindelijk doen zij het zelf.’
Facebook hangt de ‘glocal’ benadering aan, dus is het op zoek naar lokale contentpartners. Met welke grote mediapartners gaat Facebook hier in zee? Lubrun heeft hier geen antwoord op maar beaamt dat de juiste mediamix centraal staat. ‘Inderdaad zie je vaak dat tv plus Facebook significant betere resultaten oplevert. Wij geloven heel erg in die combinatie. Het tv-medium is dan heel erg afhankelijk van de doelgroep, en die wordt bepaald door de klant. We moeten het dus per campagne bekijken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid