Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gedragsveranderende campagnes bereiken doelgroep niet'

Campagnes als 'Handen af van onze hulpverleners' bereiken de doelgroep zelden tot nooit en leveren weinig effect.Volgens socioloog Frits…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Spangenberg, oprichter van onderzoeks- en strategieontwikkelingsbureau Motivaction, reageert in op de tegenvallende resultaten van de 'Handen af van onze hulpverleners' campagne, waarmee Sire het geweld tegen hulpverleners rond de jaarwisseling probeerde in te dammen. 'Ik zag in de Volkskrant en het NRC op oudejaarsdag paginagrote advertenties met een foto van een tot ambulance omgebouwde Hummer, waaronder de tekst: 'hoever moet het komen?' Hoeveel mensen van het slag dat hulpverleners attaqueert denk je dat die advertentie zien? Niet één.’

related partner content for mobile comes here

Spangenbergs belangrijkste punt is dat 'hufters' in een volstrekt verschillende wereld leven. Campagnes als 'Handen af van onze hulpverleners' doen een moreel appel op een type mens dat zich daar helemaal niet door voelt aangesproken. Een overheid die een campagne wil voeren moet heel goed weten op welk segment ze mikt. En daar gaat het volgens Spangenberg mis. ‘Mensen die de Volkskrant of het NRC lezen, vinden het scherpen van de geest belangrijk. Dat zijn niet de mensen die hulpverleners attaqueren. Paginagrote advertenties in die kranten zijn dus louter zelfbevestiging.'

Als het aan Spangenberg ligt, kunnen niet alleen campagnes tegen hufterig gedrag, maar alle overheidscampagnes die gedrag willen beïnvloeden per direct worden beëindigd. 'Het is een industrie geworden, die zichzelf in stand houdt. Het betekent werkgelegenheid voor wat reclamebureaus, maar daar is ook alles mee gezegd. Heb je ooit iemand horen zeggen: 'Goh, ik wilde een heleboel vuurwerk kopen, maar ik lees nu net in de krant dat vuurwerk best gevaarlijk is. Dat wist ik nog niet. Nu koop ik maar geen vuurwerk.' Het is echt weggegooid geld. Ik ben het heel erg eens met minister Schippers, die de gezondheidscampagnes heeft stopgezet. Teveel eten, teveel roken, te weinig bewegen, is slecht voor je. Dat weet echt ie-der-een.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in