Slag om het hockeyveld


Bedrijven zien de groeiende hockeysport als een interessant platform voor bekendheid en netwerken. Vrijwel alle financiële dienstverleners in Nederland zijn op een of andere wijze actief als sponsor, veelal op clubniveau.
Maar in de afgelopen twee jaar is er een echte strijd ontstaan tussen twee grootbanken, Rabobank en ABN AMRO.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSRabobank is hoofdsponsor van de KNHB sinds 1995.
Die verbondenheid zich met name in de sponsoring van de nationale teams, maar ook de vaderlandse topcompetitie (m/v) heet al jaren de Rabo Hoofdklasse.
Ook zijn vele Rabobanken op lokaal niveau sponsor van hockey. En ondanks dat vele banken op clubniveau actief waren, was hockey toch vooral het domein van De Rabo.
Maar dat veranderde drie jaar geleden, toen ABN AMRO besloot veel actiever te worden, onder meer door hoofdsponsor te worden van verschillende hoofdklasse clubs. Dat kost de bank tussen de 2 en 3 miljoen euro per jaar.
De internationale hockeyfederatie FIH ontwikkelde enkele jaren geleden een eigen sponsorconcept. Dat gebeurde op Nederlands initiatief, omdat de KNHB daarmee onder meer de belangen van haar hoofdsponsor Rabobank wilde verdedigen.
Bedrijven als Rabobank, BDO en Samsung werden voor een bescheiden bedrag hoofdsponsor van de FIH. In het rechtenpakket verkregen zij naast de gebruikelijke rechten een interessante en nogal opvallende tegenprestatie; de hoofdsponsors van FIH hebben een grote stem in het bepalen van de landen waar belangwekkende toernooien worden gehouden.
In de afgelopen maanden heeft FIH met de verschillende sponsors overlegd over de verlenging van de contracten.
Daarbij werd al aangekondigd dat FIH het contract met Rabobank tot 2010 zou verlengen. Opvallend genoeg besloot FIH uiteindelijk toch in zee te gaan met nieuwe gegadigde ABN AMRO, dat voor 500.000 euro de nieuwe World-Hockey Partner werd.
Grote vraag is nu of KNHB met haar hoofdsponsor Rabobank nog wel aanspraak wil maken op het organiseren van grote FIH-toernooien in ons land. De Rabobank zit daar niet op te wachten, zo blijkt uit een verklaring van een woordvoerder.
Maar achter de schermen wordt daar verder over onderhandeld.
ABN AMRO heeft duidelijk haar zinnen gezet de footprint in hockeyland te vergroten. Zo werd de bank ook hoofdsponsor van de EuroHockey League, een bekertoernooi voor Europese topclubs.
Rabobank zit niet stil uiteraard. Rabo rekruteerde hockeyster en starlet Fatima Moreira de Melo voor de nieuwe hoofdrol in de reclamecampagne.
Fatima is veruit de bekendste hockeyster, maar speelt wel voor Hockeyclub Rotterdam, gesponsord door? de concurrent. Overigens heeft ABN AMRO al weer teruggevuurd, door een endorsement-deal te sluiten met Teun de Nooijer, 's werelds beste hockeyer, die speelt voor Bloemendaal, waar ABN ook hoofdsponsor is.
De schermutselingen duren voort. Het einde van de hockeyoorlog lijkt nog niet in zicht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid