Overslaan en naar de inhoud gaan

Slag om het hockeyveld

Het vaderlandse hockey heeft nooit te klagen gehad over aandacht van sponsors.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven zien de groeiende hockeysport als een interessant platform voor bekendheid en netwerken. Vrijwel alle financiële dienstverleners in Nederland zijn op een of andere wijze actief als sponsor, veelal op clubniveau.

related partner content for mobile comes here

Maar in de afgelopen twee jaar is er een echte strijd ontstaan tussen twee grootbanken, Rabobank en ABN AMRO.

Rabobank is hoofdsponsor van de sinds 1995.

Die verbondenheid zich met name in de sponsoring van de nationale teams, maar ook de vaderlandse topcompetitie (m/v) heet al jaren de Rabo Hoofdklasse.

Ook zijn vele Rabobanken op lokaal niveau sponsor van hockey. En ondanks dat vele banken op clubniveau actief waren, was hockey toch vooral het domein van .

Maar dat veranderde drie jaar geleden, toen besloot veel actiever te worden, onder meer door hoofdsponsor te worden van verschillende hoofdklasse clubs. Dat kost de bank tussen de 2 en 3 miljoen euro per jaar.

De internationale hockeyfederatie ontwikkelde enkele jaren geleden een eigen sponsorconcept. Dat gebeurde op Nederlands initiatief, omdat de KNHB daarmee onder meer de belangen van haar hoofdsponsor Rabobank wilde verdedigen.

Bedrijven als Rabobank, BDO en Samsung werden voor een bescheiden bedrag hoofdsponsor van de FIH. In het rechtenpakket verkregen zij naast de gebruikelijke rechten een interessante en nogal opvallende tegenprestatie; de hoofdsponsors van FIH hebben een grote stem in het bepalen van de landen waar belangwekkende toernooien worden gehouden.

In de afgelopen maanden heeft FIH met de verschillende sponsors overlegd over de verlenging van de contracten.

Daarbij werd al aangekondigd dat FIH het contract met Rabobank tot 2010 zou verlengen. Opvallend genoeg besloot FIH uiteindelijk toch in zee te gaan met nieuwe gegadigde ABN AMRO, dat voor 500.000 euro de nieuwe werd.

Grote vraag is nu of KNHB met haar hoofdsponsor Rabobank nog wel aanspraak wil maken op het organiseren van grote FIH-toernooien in ons land. De Rabobank zit daar niet op te wachten, zo blijkt uit een verklaring van .

Maar achter de schermen wordt daar verder over onderhandeld.

ABN AMRO heeft duidelijk haar zinnen gezet de footprint in hockeyland te vergroten. Zo werd de bank ook hoofdsponsor van de EuroHockey League, een bekertoernooi voor Europese topclubs.

Rabobank zit niet stil uiteraard. Rabo rekruteerde hockeyster en starlet voor de nieuwe hoofdrol in de reclamecampagne.

Fatima is veruit de bekendste hockeyster, maar speelt wel voor Hockeyclub Rotterdam, gesponsord door? de concurrent. Overigens heeft ABN AMRO al weer teruggevuurd, door een endorsement-deal te sluiten met Teun de Nooijer, 's werelds beste hockeyer, die speelt voor Bloemendaal, waar ABN ook hoofdsponsor is.

De schermutselingen duren voort. Het einde van de hockeyoorlog lijkt nog niet in zicht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in