Overslaan en naar de inhoud gaan

SKO meet ‘gemist’

Per 1 oktober rapporteert SKO kijkcijfers van online programma’s die die eerder op televisie zijn uitgezonden door de Publieke Omroep,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het jargon van SKO heet het dat gestart wordt met de levering van geaggregeerde web-tv data aan de markt.

related partner content for mobile comes here

De data die SKO bedoelt, betreffen het totaal aantal online starts en de afspeelduur voor programma’s (zogenaamde censusdata) die eerder op televisie zijn uitgezonden.

SKO: ‘De levering van deze data aan de markt is een eerste concrete stap in het voornemen van SKO om alle vormen van videokijkgedrag te meten en rapporteren.’

Het gaat om de streams van programma’s van de zenders van de NPO (Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3), RTL Nederland (RTL4, RTL5, RTL7, RTL8) en SBS Broadcasting (SBS6, NET5 en Veronica).

SKO zegt dat de web-tv gegevens eenvoudig zijn te vergelijken met televisiecijfers, omdat gebruikers de data in hun eigen analysepakketten kunnen inlezen.

Ten behoeve van betrokken softwarebureaus geeft SKO richtlijnen uit voor de bewerking en rapportage van geaggregeerde web-tv programmadata.

De richtlijnen zetten volgens SKO ook uiteen hoe de web-tv data kunnen worden gerapporteerd naast de kijkcijfers uit het Kijkonderzoek.
De door SKO gehanteerde calculatie- en rapportageregels kunnen vanaf 1 oktober worden geraadpleegd op www.kijkonderzoek.nl.

Bas de Vos, directeur SKO, zegt dat het de eerste concrete stap richting de brede ontsluiting van informatie over kijkgedrag op devices anders dan de TV is. De Vos: ‘De volgende stap is het meten van de online video content van een grotere groep zenders en andere online video publishers.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in