Overslaan en naar de inhoud gaan

Restyling winkel niet altijd aan te raden

Restyling van winkels biedt slechts rendement voor korte tijd. Na die tijd verdwijnt de omzetstijging als sneeuw voor de zon, zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In samenwerking met hun Amerikaanse collega Dwayne Gremler (Bowling Green State University, Ohio), bestudeerden Elisabeth Brüggen en Bram Foubert de extreme make-over bij fastfoodrestaurants in Europa. Ze vergeleken de prestaties van de fastfoodrestaurants vóór de restyling tot een jaar erna. Daarnaast gebruikten de onderzoekers de gegevens van 2.997 klanten.

related partner content for mobile comes here

In de eerste weken na de restyling is te zien dat het bedrag dat elke klant uitgeeft aanzienlijk stijgt. De onderzoekers: ‘Het aantal klanten dat het fastfoodrestaurant na de restyling bezoekt, blijft initieel verrassend stabiel. Daarna zakt het aantal bezoekers zelfs enigszins. De totale omzet laat in de eerste weken een behoorlijke stijging zien, maar begint daarna weer te dalen. Het effect verdwijnt zelfs geheel na circa zes maanden. De aanvankelijk positieve resultaten van de extreme make-over verdwijnen; de gemiddelde consument went snel aan de nieuwe inrichting. Dit vormt vooral bij franchiseformules een probleem. De beslissing om te renoveren wordt doorgaans door de franchiser opgelegd en kan de betalende franchisenemer zuur opbreken als de herinrichting uiteindelijk weinig oplevert.’

Brüggen en Foubert pleiten ervoor dat managers vooral niet de resultaten van een extreme make-over overschatten. Dat geldt ook voor de franchiser. ‘De algemene tendens is om vooral te kijken naar de kortetermijneffecten’, licht Foubert toe. Bedrijven moeten de impact van restyling op lange termijn onderzoeken. Goed is dan om te starten met enkele pilots en de effecten over een langere periode te meten.

Lees het hele artikel in de retailspecial, Tijdschrift voor Marketing nummer 11, 2011

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in