Restyling winkel niet altijd aan te raden


In samenwerking met hun Amerikaanse collega Dwayne Gremler (Bowling Green State University, Ohio), bestudeerden Elisabeth Brüggen en Bram Foubert de extreme make-over bij fastfoodrestaurants in Europa. Ze vergeleken de prestaties van de fastfoodrestaurants vóór de restyling tot een jaar erna. Daarnaast gebruikten de onderzoekers de gegevens van 2.997 klanten.
In de eerste weken na de restyling is te zien dat het bedrag dat elke klant uitgeeft aanzienlijk stijgt. De onderzoekers: ‘Het aantal klanten dat het fastfoodrestaurant na de restyling bezoekt, blijft initieel verrassend stabiel. Daarna zakt het aantal bezoekers zelfs enigszins. De totale omzet laat in de eerste weken een behoorlijke stijging zien, maar begint daarna weer te dalen. Het effect verdwijnt zelfs geheel na circa zes maanden. De aanvankelijk positieve resultaten van de extreme make-over verdwijnen; de gemiddelde consument went snel aan de nieuwe inrichting. Dit vormt vooral bij franchiseformules een probleem. De beslissing om te renoveren wordt doorgaans door de franchiser opgelegd en kan de betalende franchisenemer zuur opbreken als de herinrichting uiteindelijk weinig oplevert.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBrüggen en Foubert pleiten ervoor dat managers vooral niet de resultaten van een extreme make-over overschatten. Dat geldt ook voor de franchiser. ‘De algemene tendens is om vooral te kijken naar de kortetermijneffecten’, licht Foubert toe. Bedrijven moeten de impact van restyling op lange termijn onderzoeken. Goed is dan om te starten met enkele pilots en de effecten over een langere periode te meten.
Lees het hele artikel in de retailspecial, Tijdschrift voor Marketing nummer 11, 2011
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid