‘Rabobank kan wielrennen blijven sponsoren’


Vorige week bleek dat wielrenner Levi Leipheimer als Raboploegrenner EPO heeft gebruikt, die hij van de ploegarts van de Rabobank zou hebben gekregen. Er werd aangegeven dat de Raboploeg wellicht een eigen dopingprogramma zou hebben.
De Rabobank deed er nogal luchtig over en gaf aan ‘dat er een streep moet komen onder het verleden en dat er vooral naar de toekomst moeten worden gekeken’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit de resultaten van het onderzoek blijkt dat twee derde van de Nederlanders van mening is dat de Rabobank niet hoeft te stoppen als sponsor van de wielersport. De schade voor de Rabobank als gevolg van dit schandaal lijkt beperkt, zegt het marktonderzoeksbureau. 85 procent van de Nederlanders denkt nog steeds positief of hetzelfde over Rabobank als sponsor van het wielrennen.
Rabobank blijft volgens MarketResponse met 92 procent de bekendste sponsor van het wielrennen voor Nederlanders. Vacansoleil is bij twee derde van de Nederlanders bekend.
Toch vindt de helft van de ondervraagden dat de Rabobank verantwoordelijk is voor het dopingvrij houden van de wielerploeg. MarketResponse: ‘Concrete suggesties voor een toekomstige aanpak zijn het uitvoeren van onafhankelijke controles, het ontslaan van renners die niet door de keuring komen en renners beboeten, door sponsorgeld terug te eisen wanneer ze positief getest worden.
‘Haar verantwoordelijkheid nemen als sponsor lijkt zeer belangrijk voor de Rabobank. Ruim vier op de tien Nederlanders twijfelen namelijk aan de geloofwaardigheid over de onschuld die de Raboploeg claimt in deze affaire. Door haar verantwoordelijkheid als sponsor te nemen, zou zij het tegendeel kunnen bewijzen.’
Het deel van het onderzoek is uitgevoerd van 12 tot 16 oktober onder 512 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Daarnaast is er in dezelfde periode een social mediaonderzoek uitgevoerd. Enkele resultaten zijn vergeleken met resultaten over de Tour de France uit de SportZomerTracker van MarketResponse. De SportZomerTracker heeft een eenzelfde opzet en is voor de Tour de France uitgevoerd van week 26 t/m week 30 onder ruim 840 respondenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid