Publieke omroep links noch rechts
Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat NPO heeft laten uitvoeren door bureau Interview-NSS. Er werden duizend mensen ondervraagd. Ook tweederde van de ondervraagden is van oordeel dat commerciële zenders geen politiek oordeel in hun programma's laten doorklinken. 23 procent vindt de commerciële programma's rechts, 10 procent juist weer links.
Vooral voor de publieke omroep is het een interessante uitkomst, omdat juist van publieke programma's vaak wordt beweerd dat ze een linkse signatuur hebben.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe omroepleiding erkent dat dit een onderzoek is naar hoe mensen de eventuele politieke signatuur ervaren. Of er echt sprake is van een links-rechts-oriëntatie wordt wellicht in de toekomst duidelijk op basis van een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
In het imago-onderzoek kreeg de publieke omroep als geheel een hoger rapportcijfer (7,1) dan de commerciële zenders (6,7). Driekwart van de ondervraagden vindt dat de publieke omroepen zich zowel richten op autochtonen als allochtonen. Wel merken de onderzoekers op dat allochtonen nauwelijks aanwezig zijn in online-panels. Op dit vlak is het onderzoek daarom minder representatief (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid