Pointlogic gaat naar de VS
Vandaag in het FD: Pointlogic, het Rotterdamse bedrijf dat op basis van econometrische modellen marktanalyses maakt, gaat de Amerikaanse mediamarkt op.
Peter Kloprogge, die samen met Sjoerd Mostert de directie voert, zet daartoe een vestiging op in New York.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet FD maakt er een ongekend wervend verhaal van?.
'Enabling smart decisions' is de formule waarmee Pointlogic bij grote ondernemingen als Coca- Cola, Unilever en Procter&Gamble de boer op gaat.
Kloprogge zegt in het FD: 'Dat soort grote bedrijven krijgt in overvloed operationele, tactische en strategische adviezen over hoe zij hun reclamegelden het beste kunnen besteden bij de grote televisienetwerken, bij de lokale radiostations en op de kabel. Wij kunnen die adviezen ook geven, maar op basis van een onafhankelijke analyse, waarvoor we ook de software leveren.'
Bij Pointlogic, met vestigingen in Rotterdam en Londen, werken op dit moment 45 mensen, het merendeel wiskundigen, econometristen en softwareontwikkelaars.
Het Rotterdamse bedrijf stelt dat met behulp van zijn analyses de efficiency van het marketingbudget van zijn klanten met minimaal vijf procent kan worden verbeterd.
Kloprogge: 'We richten ons op bedrijven die miljoenen euro's op jaarbasis besteden aan marketing. Dan ben je op de Nederlandse markt gauw klaar.'
Kloprogge heeft vastgesteld dat de VS in bepaalde opzichten achterloopt op Europa.
'Het vaststellen van de kijkcijfers, niet onbelangrijk voor de markt, gaat nog aan de hand van vragenlijstjes. Omdat de VS vooral een volumemarkt is, zijn fijnmazige keuzes, gericht op een specifieke groep consumenten, niet goed mogelijk. Televisiestations zijn er zo machtig dat ook grote bedrijven als Unilever "up front" advertentieruimte in en om televisieprogramma moeten kopen. Dat wil zeggen dat ze de programma's niet hebben gezien, niet weten of ze een succes worden en of ze worden bekeken door de consumenten die het bedrijf met zijn commercials wil bereiken. Als je dat vergelijkt met de Nederlandse markt, gaat het er in de VS chaotisch aan toe. Wij pretenderen dat we voor onze klanten enige ordening in die chaos kunnen aanbrengen. De VS zullen de achterstand op Europa snel inlopen; het wordt erop en over.'
Kloprogge is uiteraard optimistisch over de kansen van Pointlogic.
'De markt is erg open. In de tien weken die ik onlangs in de VS was, had ik 59 afspraken met alle grote marketingorganisaties, tv-netwerken en belangrijke bedrijven. Je bent dus snel binnen, maar als je niet waarmaakt wat je belooft dan sta je ook weer snel buiten.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid