Overslaan en naar de inhoud gaan

PIM Marketing Wetenschapsprijs 2009 naar Remco Prins van de Erasmus Universiteit

De jury vond het ‘een proefschrift van zowel wetenschappelijk hoog niveau als voor de marketingpraktijk zeer relevant’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanavond was de uitreiking van de en die ging naar het proefschrift “Modeling Consumer Adoption and usage of value added mobile service” van Remco Prins (Erasmus Universiteit Rotterdam).

related partner content for mobile comes here

Zowel op wetenschappelijk niveau als op toegevoegde waarde voor het marketing vak en praktische toepasbaarheid behoort tot de top, vond de jury, die bestaat uit marketeers, wetenschappers en vakjournalisten.

In totaal zijn er 17 proefschriften uit het jaar 2008 geselecteerd die marketing georiënteerd waren en waarbij onderzoek aan een Nederlandse universiteit heeft plaatsgevonden. Uiteindelijk zijn er genomineerd voor de marketing wetenschapsprijs.

Een proefschrift over adoptie en verspreiding van nieuwe producten van Joep Arts (VU)
Een proefschrift over de adoptie van mobiele diensten van Remco Prins (EUR)
Een proefschrift over onbewuste effecten bij merken van Jia Liu (UvT)

De 4 criteria waarop de proefschriften beoordeeld zijn: wetenschappelijk niveau (30 procent), toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (30 procent), de praktische toepasbaarheid (30 procent) en tenslotte de opbouw, structuur en toegankelijkheid (10 procent).

De gewogen gemiddelden van de proefschriften vielen dit jaar binnen een bandbreedte van 4,29 en 7,56. Deze scores zijn hoger dan die van vorig jaar.

Het proefschrift van Prins is van wetenschappelijke topklasse. In het onderzoek is gebruik gemaakt van veel consumentendata uit een groot aantal landen. Daarnaast zijn moderne modelleringstechnieken toegepast.

De jury: ‘Adoptie van producten en diensten is een belangrijk tijdloos onderwerp voor zowel retailers als fabrikanten. De samenstelling van assortimenten en productlijnen hebben een significante invloed op de winsten van retailers en fabrikanten. Het proefschrift geeft inzicht welke afwegingsprocessen cosumenten maken in hun keuze van een product binnen een assortiment.’

‘Dit proefschrift heeft aangetoond dat wetenschappelijk topniveau niet haaks hoeft te staan op de praktische toepasbaarheid. De jury vind het proefschrift van Remco Prins een mooi voorbeeld hoe marketeers van een onderneming samen werken met een marketing wetenschapper.

‘Waarbij de marketeers waardevolle inzichten krijgen over hoe zij de adoptie van hun diensten verder kunnen verbeteren en de marketingwetenschap belangrijke inzichten verwerft die het marketing vakgebied weer verder helpt.

‘De jury hoopt van harte dit principe op de Nederlandse universiteiten navolging gaat krijgen. Daarnaast hoopt de jury dat o.a. door dit proefschrift organisaties gestimuleerd worden interactie te zoeken met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en bereid zijn mee te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketing onderzoek.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in