Op naar Advertising 2.0
De wegblijvers, waaronder vele uitgevers en marketeers, hadden ongelijk gisteren met het tweede congres van Blognomics van Guido van Nispen en Krijn Schuurman. Van het aardige welkom in de Rai van Web-log.nl van Paul Molenaar van Ilse Media (zie foto) tot en met het laatste verhaal van Loïc LeMeur van SixApart waren er louter voordrachten van hoge kwaliteit - op één uitzondering na dan.
Dat maak je zelden mee, al helemaal niet gedurende een op zich aardige ict-beurs als de Tine. Te veel om te vertellen, dat doe ik volgende week uitgebreid op Netkwesties, maar voor marketeers even het belangrijkste: 'Advertising 2.0'.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe term kwam gisteren uit de mond Loic LeMeur, een van Europa's toppertjes als het om internetinzicht gaat. Uiteraard borduurde hij voort op het inmiddels te breed uitgemolken Web 2.0.
Een cijfer uit Frankrijk: 7 miljoen lezers van nieuws van traditionele titels op het web, maar ook 7 miljoen webloglezers. Nog een cijfer: 150.000 mensen in de wereld leven van handel op eBay. "Wij denken dat zoiets ook met blogs gaat gebeuren. Velen zullen ervan gaan leven, geheel of voor een belangrijk deel", aldus LeMeur.
Dan moeten er wel adverteerders toestromen. Die moeten de weg weten te vinden in 'The Long Tail'. (En als u dat begrip nu nog niet kent, schaam u even diep en lees dan gewoon: Wired, oktober 2004 en Wikipedia.)
En dan moeten adverteerders nog de weg weten te vinden in die stroom weblogs en daaruit de publicaties met invloed distilleren. Maar kom je er vervolgens met gewoon adverteren? Voor een deel, met bijvoorbeeld links en tekst voor de - soms heel kleine - doelgroepen op de blogs, eventueel via Google AdSense of Yahoo/Overture.
Maar Advertising 2.0 gaat volgens de Fransman vooral over mond-tot-mond reclame. En ook over, een voor mij nieuwe term: 'user generated ads'. Prachtige kwalificatie, waar we maar eens een weekendje over na moeten denken welke vergezichten dit voor de komende jaren zal bieden...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid