Talk to think; persoonlijkheidstype marketeers


door gastblogger Jack Stroeken, Innovaction
Was een tijdje terug op het Marketing forum in de UK, en daar werd een Personality Types onderzoek onder marketeers gepresenteerd volgens de Myers-Briggs methode.
Het bleek dat marketeers als beroepsgroep een ongewoon duidelijk eigen profiel hebben. Maar liefst 80% heeft een voorkeur voor extravertheid in termen hoe men met de buitenwereld interactie heeft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is dus meer 'talk to think' dan 'think to talk'.
Ook opvallend: 85% heeft een voorkeur voor big-picture denken (Intuition) in termen van hoe men informatie verwerkt.
De tegenhanger hiervan, een voorkeur voor concrete feiten en details (Sensing), scoort dus niet hoog. Uit onderzoek onder Britse consument is bekend dat het daar precies andersom is.
De marketeer scoort niet alleen anders dan de consument, maar ook heel anders dan de gemiddelde managers binnen bedrijven.
Sterker nog, er zijn geen beroepsgroepen met een dergelijk eigen uitgesproken profiel. Dit, en dan met de name de stijl van communiceren, zou een van de verklaringen kunnen zijn voor het feit dat slechts weinig marketeers op raad van bestuur / directieniveau opereren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid