Consumentenbond test digitale televisie-aanbieders
‘Laat je niet gek maken.’ Dat is de boodschap van de Consumentenbond na een grootschalig onderzoek naar digitale televisieaanbieders,…
Volgens de bond moeten consumenten eerst bij zichzelf te rade gaan wat ze nu hebben, of ze daar tevreden over zijn en dan pas bedenken wat ze eigenlijk nodig denken te hebben. En vooral niet ondoordacht nog voor het naderende WK een digitaal televisiepakket aanschaffen. Want dat kan soms een achteruitgang in kijkbeleving betekenen. Ook aan decoders kleven volgens de bond allerlei nadelen en de meeste platte tv’s kunnen nog niet tippen aan beeldbuis-tv’s.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
De feiten op een rijtje:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta- De meeste onderzochte decoders scoren een onvoldoende. Zappen gaat traag en het energiegebruik, zelfs in standby, is vaak enorm. Omgerekend ben je bijvoorbeeld bij UPC 20 euro meer kwijt aan stroom.
- Je hebt per televisie een decoder nodig en bij een aantal aanbieders is de keuze uit decoders zeer beperkt. Je kunt het kastje niet meenemen naar een nieuwe aanbieder; er bestaan geen zogenaamde hybride kastjes.
- Programma’s opnemen: bij veel van de huidige kastjes kun je alleen het kanaal opnemen waar je op dat moment naar kijkt. Tegenwoordig heb je ook decoders met harde schijven, waardoor je kunt pauzeren tijdens een programma, maar die dienst is niet exlcusief voor digitale televisie.
- Het gros van de LCD- en plasmaschermen blijft qua beeld- en geluidskwaliteit achter bij een beeldbuis-tv.
- De bandbreedte blijft achter. De meeste aanbieders schommelen tussen de 4 en 6 Mbit/s. Hierdoor is de kwaliteit van het gebodene eigenlijk nooit optimaal (dvd-kwaliteit is 9 Mbit/s).
- De kwaliteit van het beeld tussen aanbieders onderling scheelt ook. Digitenne heeft de laagste score, KPN en Scarlet bieden gemiddeld minder dan 3 Mbit/s. De kabelaars scoren hier het beste. Minder bandbreedte kan een probleem geven bij snelle bewegingen zoals bij sportuitzendingen. Digitenne is daarnaast erg storingsgevoelig.
- In contractsduur en opzegtermijnen zijn grote verschillen te zien, waardoor het wisselen tussen pakketten en aanbieders lastig kan zijn. En dan IPTV. De Consumentenbond kreeg tijdens het onderzoek nauwelijks verbinding met de KPN-dienst. Maar als er dan toch een signaal was, werd met name als nadeel opgemerkt dat de electronische programmagids (net als de TV-zenders natuurlijk) als een internetbestand gedownload moet worden, en dus vertraging zal kennen. Zappen was ook al niet veel beter. Televisie via internet kan prijzig zijn, omdat je vaak alleen volledige pakketten kunt afnemen. Bij Tele2 bijvoorbeeld kun je de dienst alleen in combinatie met een Tele2-abonnement gebruiken. De kabelaars krijgen van de Consumentenbond gemiddeld de meeste punten, op de verschillende onderdelen scoren ze in ieder geval geeneen keer een onvoldoende de bond geeft geen cijfers, heeft geen gebruik gemaakt van een tespanel; men wilde ditmaal alleen het aanbod inzichtelijk maken). Voor gebruikerservaringen dient de consument dus te rade te gaan bij de verschillende vergelijkingssites. Samenvattend: de Consumentenbond ziet in digitale televisie veel mogelijkheden, maar wil dat aanbieders duidelijke informatie verstrekken over de onmogelijkheden, zodat consumenten niet tegen een teleurstelling aanlopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid