‘Ontwikkeling digitale dienstverlening bij gemeenten staat stil’
Ernst & Young heeft dit jaar voor de vijfde keer onderzoek gedaan naar de digitale dienstverlening van alle Nederlandse gemeenten. Terwijl het bureau van 2006 tot en met 2009 een duidelijke vooruitgang constateerde van de ‘volwassenheid’ van digitale dienstverlening, blijkt die in 2010 minimaal. Verdere ontwikkeling van interactieve digitale dienstverlening lijkt volgens Ernst & Young stil te staan. Bij een aantal diensten constateren de onderzoekers zelfs een afname in digitale volwassenheid. Diensten die voorheen via het digitale loket beschikbaar waren, zoals het doorgeven van een verhuizing, worden door een aantal gemeenten niet meer aangeboden. Mogelijke oorzaken hiervan zijn volgens Ernst & Young het stopzetten van het project eFormulieren, het blokkeren van delen van het digitale loket ten behoeve van onderhoud en het niet meer beschikbaar stellen van pagina's zonder gebruik van DigiD.
De gemeente Den Haag heeft het ‘meest volwassen' digitale loket. Den Haag toont een duidelijke groei ten opzichte van voorgaand jaar in de interactiviteit van de aangeboden diensten en de werking van de zoekmachine. Zowel burgers als ondernemers kunnen in Den Haag de meeste diensten volledig digitaal afnemen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid