Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek Mark Woerde: creatieven willen wereld verbeteren, maar staan zwaar onder druk

Met het grootschalige initiatief 'Creative Under Fire' denkt de oud-reclameman de oplossing in huis te hebben.
mark woerde
'Creativiteit gaat vaak samen met verhoogde gevoeligheid', stelt Mark Woerde.
mark woerde
'Creativiteit gaat vaak samen met verhoogde gevoeligheid', stelt Mark Woerde.

Een nieuwe wereldwijde studie onder maar liefst 450.000 mensen toont aan dat creatieven hun talent graag inzetten om maatschappelijke problemen aan te pakken, maar dat precies dat talent hen daarin belemmert. Om creatieven met die 'uitdagingen' te ondersteunen, wordt vandaag het grootschalige initiatief Creative Under Fire gelanceerd.

related partner content for mobile comes here

Initiator is Mark Woerde, voormalig reclameman en oprichter van de Nederlandse NGO LetsHeal. Hij is onder meer het creatieve brein achter een van 's werelds grootste anti-kinderporno-operaties. Met zijn bureau Lemz won hij in 2014 de Cannes Lions Grand Prix met de Sweetie-campagne.

Het onderzoek (plus een hersenscan) is uitgevoerd door onderzoeksbureau Glocalities. Er zijn verder diverse specialisten bij het onderzoek betrokken, waaronder psychiaters, ervaren reclamemakers, soldaten, artsen, maar ook studenten en activisten. Ook de bekende professors Kees Klomp en Dan Siegel en zelfs de Dalai Lama werkten mee.

Top-3 zorgen

Zo’n 22% van de wereldbevolking behoort tot de groep 'creatieven', blijkt uit het onderzoek. Miljoenen van hen zijn werkzaam in de creatieve industrie of volgen een creatieve studie. Daarbij zijn creatieve mensen oververtegenwoordigd onder sociaal ondernemers en activisten.  

De top-3 zorgen van creatieven zijn klimaatverandering (54%), schending van de mensenrechten (48%) en kindermishandeling en -verwaarlozing (45%). Het onderzoek toont verder aan dat 80% van de creatieven, in verschillende mate, moeite heeft om verbinding te maken met mensen die verschillende waarden en denkwijzen hebben, wat leidt tot stress en frustratie. Eén op de vijf creatieven verwacht zelfs dat hierdoor zijn of haar gezondheid in de nabije toekomst zal verslechteren.

woerde
De hersenscanstudie.

Verhoogde gevoeligheid

Woerde: 'Creativiteit gaat vaak samen met verhoogde gevoeligheid, wat het risico op overweldiging vergroot bij het aanpakken van moeilijke kwesties, wat weer kan leiden tot mentale en fysieke problemen. Dit is het geval bij veelal jonge creatievelingen, zoals reclamemakers, kunstenaars en artiesten - veel meer dan bij andere niet-creatieve beroepen. Bij de hersenscan-studie (zie afbeelding, red.) komt dit vrij duidelijk naar voren.'

Hij vervolgt: 'Ik wil vooral het issue bespreekbaar maken. Het is geweldig dat creatieven, het vermogen hebben om maatschappelijke problemen aan te pakken, maar als straks een deel daarvan kwijtraken, zijn we helemaal terug bij af. Als ik dat ook maar een klein beetje met dit initiatief kan voorkomen, ben ik een gelukkig man.'

Schakelaar

Een van de (ietwat zweverige) oplossingen luidt als volgt: 'Je kunt jezelf trainen om verschrikkingen te absorberen en los te laten. Door dit te doen, ontwikkel je een cruciale schakelaar; degene die ervoor zorgt dat je de controle behoudt en minder snel overweldigd raakt. De sleutel ligt in het omarmen van de verschrikking, maar alleen voor een bepaalde periode voordat je die loslaat. Als je dit iedere dag doet, zul je zien dat de schakelaar gaat werken.'

Het boek wordt vandaag verspreid via onder meer studenten van de Hogeschool van Amsterdam en diverse Cannes Lions-winnaars. Ook is er een online campagne. Het (gratis) e-book is hier verkrijgbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in