Overslaan en naar de inhoud gaan

Omgaan met boze klanten

De omgangsvormen worden er in onze hedendaagse samenleving niet beter op. Vooral dienstverlenende bedrijven ondervinden daar de gevolgen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lange rijen, overvolle wachtruimtes, haperende computersystemen: de meeste klanten ondergaan het allemaal lijdzaam. Maar niet iedereen laat het er bij zitten, en sommige klanten kunnen zelfs behoorlijk boos worden.

related partner content for mobile comes here

In het jaar 2000 deden er zich bij Amerikaanse vliegmaatschappijen zo’n 4000 ernstige incidenten met agressieve klanten voor. Dat klanten over de schreef gaan, hoort bij onze stressvolle maatschappij. Het is een gegeven waarmee bedrijven moeten leren leven. Maar het is wel vaak mogelijk dergelijke incidenten te voorkomen en, als het dan toch misgaat, zorgvuldig af te handelen. Dat begint met het instrueren van het personeel. Als medewerkers tijdig de signalen herkennen, kan het ongenoegen van klanten vaak in de kiem worden gesmoord.

Gaat het toch verkeerd, dan is het raadzaam de klant in kwestie te isoleren en te proberen de woede te dempen. Bij Marriot hebben medewerkers tot een bedrag van 2.500 dollar de vrije hand in het afhandelen van klachten.

Verder is het belangrijk om de gang van zaken goed te documenteren. Dat kan voor schadeclaims belangrijk zijn. Maar het is ook leerzaam. Want al kunnen klanten soms onredelijk zijn, dat neemt niet weg dat er van de meeste woede-incidenten wel wat op te steken valt.

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in