Overslaan en naar de inhoud gaan

Nestlé komt belofte om herbruikbaar plastic te gebruiken niet na

Door ‘knelpunten in de infrastructuur’ is het gebruik van herbruikbaar plastic in 2025 niet langer haalbaar, zegt Nestlé.
Garden Gourmet-verpakking
Garden Gourmet-verpakking
Garden Gourmet-verpakking
Garden Gourmet-verpakking

FMCG-gigant Nestlé (onder meer KitKat, Garden Gourmet en Nespresso), zegt dat het zijn plasticafval niet kwijt kan. Het concern heeft daarom zijn doelstellingen voor hergebruik van plastic naar beneden bijgesteld. In plaats van herbruikbare verpakkingen, zoals eerder was beloofd, wil Nestlé volgend jaar vooral plastic gebruiken dat ‘ontworpen is voor’ recycling. Dat betekent dat de te gebruiken verpakkingsmaterialen wel zoveel mogelijk recyclebaar moeten worden, maar dat de verpakkingsmaterialen zelf gewoon uit ‘virgin plastic’ (uit aardolie) gemaakt blijven worden.

related partner content for mobile comes here

Duizenden tonnen

Het verschil komt neer op 280.000 ton extra niet-recyclebaar plasticafval per jaar. Dat weegt evenveel als dertig Eiffeltorens of 1400 Vrijheidsbeelden. Nestlé zegt ‘op de lange termijn’ nog steeds te streven naar volledig herbruikbare verpakkingen, maar door ‘knelpunten in de infrastructuur’ is dit in 2025 niet langer haalbaar.

Nestlé: Nee, hoor, targets 2025 blijven onveranderd

Nestlé geeft in een reactie aan Adformatie een heel andere lezing van wat er aan de hand. Het concern stelt dat hoewel de doelstellingen sinds 2020 anders worden verwoord, de targets voor 2025 onveranderd blijven. Nestlé: 'Om meer transparantie te bieden, is sinds 2020 een nieuw kengetal toegevoegd, wat nauwkeuriger rapporteren mogelijk maakt. We rapporteren namelijk ook over het percentage verpakkingen dat is "ontworpen voor recycling", een vereiste voor het daadwerkelijk recyclen van verpakkingen. Dit betekent dat we nu onderscheid maken tussen verpakkingen die ontworpen zijn voor recycling en verpakkingen die daadwerkelijk gerecycled worden, om transparantie te bevorderen.'

Met het toevoegen van de term 'design voor recycling', zegt Nestlé onderscheid te willen maken tussen wat binnen en buiten haar invloedsfeer ligt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in