Mobile recruitment door de ogen van een marketeer


Het leuke van dit event is dat er ontzettend interessante sprekers tussen zitten voor een online marketeer als ik. Dus een verslag van de middag door de ogen van een marketeer.
Nadat gastheer Michèl Schilders, directeur USG Capacity, heeft afgetrapt is het de beurt aan de eerste spreker. Chuck Martin, de goeroe op het gebied van mobiel. Speciaal overgekomen uit de USA voor dit event. Ik ga er eens goed voor zitten.
Mijn hemel, wat is deze man energiek en wat gaat zijn presentatie snel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls ik hem later bij de koffie spreek, geeft hij aan dat dit naadloos aansluit bij de snelle ontwikkeling in de mobiele wereld. Als je kijkt naar de verschillende schermen, die we gebruiken, zoals tv, computer en mobiel, wordt op dit moment de mobiel veruit het meest gebruikt met meer dan 5 miljard gebruikers wereldwijd. 87% van de wereldpopulatie heeft een mobiel en 58% daarvan is smartphone. Deze aantallen zijn binnen een jaar verdubbeld. Het gaat nu dus keihard...
Wat maakt mobiel zo ongelofelijk groot? Het is de combinatie van tijd, locatie, levering en vraag. Het is pull- en pushmedium. Dit alles maakt het voor de marketeer enorm interessant. Je kunt zeer getarget je doelgroep bereiken. Ik ben onder de indruk van het feit dat de openclick ratio van mms 15 tot 20% is. Maar denk ook aan check-ins, virtuele betalingen en QR codes. Mensen gaan dus voor steeds meer zaken hun mobiel gebruiken. Het is dan ook een zeer persoonlijk apparaatje.
Van een energieke, snelpratende Amerikaan gaan we verder met een dame, die er wat ongeïnteresseerd bij ´hangt´, maar wel met een aardig verhaal. Zij is samen met de mannelijke presentator van Beljon + Westerterp aan de slag gegaan met een mobiele website. Ze hebben een brug geslagen tussen het traditionele offline en online sollicitatieproces.
Iedereen kan nu mobiel solliciteren bij hen. Wat ik opmerkelijk vind, is dat alle leeftijden gebruik blijken te maken van mobiel solliciteren, dus niet alleen de jongere generatie (wat wel mijn eerste aanname zou zijn). De piek van de mobiele website ligt op zaterdag en zondag. Wekt mijn interesse, want hiermee verleng je de week. Altijd fijn.
Maar hoe moet zo'n mobiele website er dan uit zien? Dat komt de volgende spreker, Corné Wielemaker van Maximum uit de doeken doen. Deze man spreekt mij gelijk aan. Heel erg bezig met de analytics van zo´n website. Hij heeft cijfers opgedoken van 10 verschillende websites die Maximum host en kan daardoor inside information geven.
In 2011 kwam 4% binnen via de mobiele website, in 2012 al 12% en hij verwacht dat dit in 2013, 23% zal zijn. Maar 80% van de topmerken in Nederland heeft geen mobiele website. Als mensen de normale website openen op hun mobiel, zien ze slechts kleine stukjes van advertenties. Deze mensen ben je dus weer kwijt. Nee, nee, nee, dat wil je dus niet!
Vraag ik me af, is bannering succesvol op mobiel? Ja dus, volgens Corné. Hij heeft gemeten dat het aantal sollicitaties met 28% is gestegen als je een mobiele campagne uitzet. Wel geeft hij nog even aan, dat mobiel succesvoller wordt door de inzet van verschillende media. Net als iedere andere marketingcommunicatietool. Dit zet mij wel aan het denken; doen wij als marketeers wel genoeg met mobiel?
Ook een prikkelende spreker is Kor de Boer van Salesprof. Zij doen alleen aan online recruitment. Er komt geen offline meer aan te pas. Dit stuitte duidelijk op weerstand van de zaal, buiten het feit dat deze man ook nog een paar boute uitspreken deed over vrouwen en salesprofessionals. Wat ik interessant vind is dat hij drie persona's heeft ontwikkeld, waarna hij zijn online communicatie daarop heeft aangepast.
Deze persona's zijn heel generalistisch, maar dat is niet voor niks. Kor doet alles paperless. Voor hem een enorme tijdswinst. Hij bouwt communities, hij tweet, hij bevindt zich in Linkedin-groepen en voert sollicitatiegesprekken via de webcam. Verfrissend, vooral omdat ik mensen altijd hoor klagen hoeveel tijd social media kosten. Je kunt je afvragen of het wenselijk is, het hele menselijke offline aspect volledig te vervangen door online, maar het geeft zeker stof tot nadenken. Al vind ik niet sterk naar voren komen, hoe dit hem succesvoller heeft gemaakt.
Dan een echte topper van de dag voor mij, Brechtje De Leij, productmanager van het mobiele Nu.nl. Hier gaat mijn online marketeershart sneller van kloppen. Bij Nu.nl krijgen ze ongeveer een miljard bezoekers per maand, waarvan tweederde mobiel.
Ze zijn dan ook erg ambitieus bij Nu.nl, want op elk scherm willen ze zijn en het liefst als eerste. Er wordt nauwlettend gekeken naar het gebruik van die verschillende mobile devices. iPhone-gebruikers zijn vroege vogels met een roddelzieke twist. Android-gebruikers slapen graag uit en zijn vooral nieuwsgierig naar tech nieuws. En de iPad is voor bankhangers, die om kwart over zes klaar zijn met eten (wie lukt dat??).
De iPhone-gebruiker verwacht iets anders dan een Android-gebruiker; geef ze dat dan ook, is het motto bij Nu.nl. Tipje daarbij: gebruik wat er is en ga niet zelf allerlei dingen zitten fröbelen. Trend voor 2013: zet de gebruiker voorop en neem hem mee. En bedenk goed, 80% van de apps wordt na drie maanden weer verwijderd. Het gaat dus niet om het aantal downloads, maar om het gebruik!!
De hekkensluiter is Gordon Lokenberg, die de terechte vraag stelt; is het mobile recruitment of mobile marketing? Het loopt natuurlijk in elkaar over. Precies wat mijn gedachte de hele dag was. We moeten ermee aan de slag in de recruitment business, maar ook binnen alle andere branches liggen hier kansen. Het is een marketingcommunicatietool, die we niet langer kunnen negeren. Aan de slag met mobile marketing zeg ik!
Als allerlaatste nog even welgemeende felicitaties voor werkenbijASR.nl, dat dit jaar de prijs won voor beste mobiele website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid