Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile Email: feiten en cijfers

De enorme populariteit en adoptie van smartphones en tablets heeft niet alleen invloed op hoe consumenten e-mails lezen, maar ook op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De enorme populariteit en adoptie van smartphones en tablets heeft niet alleen invloed op hoe consumenten e-mails lezen, maar ook op wanneer ze dat doen. Dit schept kansen voor hogere conversie. Maar stelt ook een aantal randvoorwaarden.

related partner content for mobile comes here

Van alle mobiele lezers leest 77% e-mail alleen op de telefoon of tablet. Daarna wordt deze e-mail niet meer geopend op desktop PC of notebook of zelfs direct weggegooid.

Dit is gebleken uit een onderzoek van ruim 11.000 e-mailings (150 miljoen verzonden e-mails) in de periode januari 2010 t/m juni 2011 naar het ‘open’-gedrag uitgevoerd door Veritate. Conclusie: een enorme toename in het gebruik van smartphones en tablets bij het openen en lezen van e-mail.

Eerste indruk telt
Medio 2010 werd gemiddeld slechts 3,2% van geopende e-mails mobiel gelezen, een jaar later ligt dit al op 13,8%. En dat percentage blijft snel doorstijgen.

De boodschap in een e-mailing moet dus to-the-point en leesbaar zijn op deze kleinere schermen. En om zeker te zijn van een zo hoog mogelijke conversie is het zaak de webpagina waarnaar doorgelinkt wordt te optimaliseren voor smartphone en tablet.

Voorkom daarom het gebruik van Flash, zodat iPhone-gebruikers de pagina kunnen bekijken. Zorg ervoor dat bestellen simpel is. Vul formulieren vooraf in met gegevens die al bekend zijn. En zorg ervoor dat de knoppen met één vinger zijn aan te tikken. Die eerste indruk moet goed zijn.

Zakelijk én privé
Het duidelijke verschil tussen de zakelijke en consumentenmarkt van een jaar geleden is aan het verdwijnen: e-mail werd toen door 4,1% van de zakelijke gebruikers op een telefoon gelezen, terwijl dit bij consumenten nog op 2,8% lag. Tegenwoordig is het checken van zowel zakelijke als privé e-mail één handeling.

Maak van een leesmoment geen negeermoment
Ruim 20% van de smartphone bezitters leest zijn e-mail binnen 5 minuten na het wakker worden. En tot 75% opent zijn e-mail binnen een uur na het opstaan. Stuur een enquête of promotionele e-mail daarom niet ’s morgens vroeg of ’s nachts. Té veel gedoe als iemand net wakker is. Wacht daarom tot een later tijdstip. Vlak voor de lunchpauze bijvoorbeeld. Zorg er voor dat een leesmoment geen negeermoment wordt.

Optimaliseer je e-mails dus voor mobiele consumptie en ga voor maximale conversie. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je ontvangers ook meteen de mogelijkheid geeft om berichten te liken of door te posten via social media.

Bron: Erst Muller (augustus 2011)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in