Overslaan en naar de inhoud gaan

Contact komt met Kleine Boekjes

Zwaar weer in de boek- en uitgeefsector, dat weten we inmiddels. Selexyz heeft het moeilijk, het Amerikaanse Borders is failliet en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zwaar weer in de boek- en uitgeefsector, dat weten we inmiddels. Selexyz heeft het moeilijk, het Amerikaanse en verdwijnt uit het straat- en winkelcentrumbeeld, de opkomst van de e-books, de regelmatig genoemde (maar eigenlijk niet bewezen) ontlezing. Ga maar door.

related partner content for mobile comes here

Uitgeverijen en boekhandels zijn bezig, of proberen althans, met de nieuwe tijd om te gaan. is er een van.

Contact heeft een nieuw concept ontwikkeld dat de boekhandel moet steunen met een ‘aantrekkelijk, omzetverhogend product’ dat rekening houdt met het idee dat consumenten minder tijd hebben om te lezen: ‘Kleine Boekjes, grote ideeën’.
Contact-directeur Mizzi van der Pluijm noemt de serie in Boekblad ‘”een antwoordje” op de toename van e-boeken en de concurrentie van andere vrijetijdsbestedingen’.

5 augustus verschijnt het eerste boekje in de reeks: A.H.J. Dautzenberg - 'Rock € roll. Economie voor en door leken verklaard.' (96 pagina’s dik.)

Het is de bedoeling dat er elke maand een nieuwe non-fictietitel over onderwerpen als economie, geschiedenis of wetenschap door bekende auteurs bij de boekwinkels ligt. In de vorm van een dun boekje, maximaal 100 pagina’s. De prijs is 7,50 euro, een e-book kost vijf euro.

De boekjes worden speciaal voor de serie geschreven, het zijn geen heruitgaven.

Contact: ‘De consument pakt ze makkelijk mee door aantrekkelijke prijs, vormgeving en winkelpositionering.’

Op=Op-formule
De uitgever houdt het redelijk eenvoudig en hanteert de op=op-formule. Cindy Eijspaart van uitgeverij Contact: ‘Eens per maand verschijnt er een nieuwe titel. Zijn ze uitverkocht, dan is het jammer: ze worden niet bijgedrukt.’
Het staat de boekhandel vrij de boekjes langer dan een maand te verkopen, maar ze mogen ook worden teruggestuurd.

Contact geeft aan dat het contact met de boekhandel belangrijk is. ‘Natuurlijk is investeren in nieuwe mogelijkheden belangrijk, maar je moet de bestaande kanalen niet vergeten’, zegt Eijspaart. Het is nog steeds het belangrijkste afzetkanaal.
De Kleine Boekjes worden ook online verkocht, en ze zijn ook te koop als e-book, maar Contact heeft de marketing vooral gericht op de boekhandels.

Contact maakte een tournee langs boekhandels en nam auteurs mee en produceerde een filmpje (zie onderaan) om boekverkopers enthousiast voor het concept te krijgen.
Voor consumenten is er een website, , er is een display ontwikkeld. En social media natuurlijk: ,

Trigger
De trigger voor de consument: ‘Je pakt het even mee bij de kassa, en in 100 pagina’s, 90 minuten lezen, ben je een hoop wijzer.’

Contact communiceert voorlopig de titels die tot eind december zullen verschijnen, maar de Contact-redacteuren zijn al met schrijvers in conclaaf voor titels in januari, februari maart 2012. Het is de bedoeling dat het project minmaal een jaar zal lopen. ‘Het hangt natuurlijk van het succes af’, zegt Cindy Eijspaart.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in