Contact komt met Kleine Boekjes
Zwaar weer in de boek- en uitgeefsector, dat weten we inmiddels. Selexyz heeft het moeilijk, het Amerikaanse Borders is failliet en verdwijnt uit het straat- en winkelcentrumbeeld, de opkomst van de e-books, de regelmatig genoemde (maar eigenlijk niet bewezen) ontlezing. Ga maar door.
Uitgeverijen en boekhandels zijn bezig, of proberen althans, met de nieuwe tijd om te gaan. Uitgeverij Contact is er een van.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Contact heeft een nieuw concept ontwikkeld dat de boekhandel moet steunen met een ‘aantrekkelijk, omzetverhogend product’ dat rekening houdt met het idee dat consumenten minder tijd hebben om te lezen: ‘Kleine Boekjes, grote ideeën’.
Contact-directeur Mizzi van der Pluijm noemt de serie in Boekblad ‘”een antwoordje” op de toename van e-boeken en de concurrentie van andere vrijetijdsbestedingen’.
5 augustus verschijnt het eerste boekje in de reeks: A.H.J. Dautzenberg - 'Rock € roll. Economie voor en door leken verklaard.' (96 pagina’s dik.)
Het is de bedoeling dat er elke maand een nieuwe non-fictietitel over onderwerpen als economie, geschiedenis of wetenschap door bekende auteurs bij de boekwinkels ligt. In de vorm van een dun boekje, maximaal 100 pagina’s. De prijs is 7,50 euro, een e-book kost vijf euro.
De boekjes worden speciaal voor de serie geschreven, het zijn geen heruitgaven.
Contact: ‘De consument pakt ze makkelijk mee door aantrekkelijke prijs, vormgeving en winkelpositionering.’
Op=Op-formule
De uitgever houdt het redelijk eenvoudig en hanteert de op=op-formule. Cindy Eijspaart van uitgeverij Contact: ‘Eens per maand verschijnt er een nieuwe titel. Zijn ze uitverkocht, dan is het jammer: ze worden niet bijgedrukt.’
Het staat de boekhandel vrij de boekjes langer dan een maand te verkopen, maar ze mogen ook worden teruggestuurd.
Contact geeft aan dat het contact met de boekhandel belangrijk is. ‘Natuurlijk is investeren in nieuwe mogelijkheden belangrijk, maar je moet de bestaande kanalen niet vergeten’, zegt Eijspaart. Het is nog steeds het belangrijkste afzetkanaal.
De Kleine Boekjes worden ook online verkocht, en ze zijn ook te koop als e-book, maar Contact heeft de marketing vooral gericht op de boekhandels.
Contact maakte een tournee langs boekhandels en nam auteurs mee en produceerde een filmpje (zie onderaan) om boekverkopers enthousiast voor het concept te krijgen.
Voor consumenten is er een website, Kleineboekjes,nl, er is een display ontwikkeld. En social media natuurlijk: Twitter, Facebook.
Trigger
De trigger voor de consument: ‘Je pakt het even mee bij de kassa, en in 100 pagina’s, 90 minuten lezen, ben je een hoop wijzer.’
Contact communiceert voorlopig de titels die tot eind december zullen verschijnen, maar de Contact-redacteuren zijn al met schrijvers in conclaaf voor titels in januari, februari maart 2012. Het is de bedoeling dat het project minmaal een jaar zal lopen. ‘Het hangt natuurlijk van het succes af’, zegt Cindy Eijspaart.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid