Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkexperts begrijpen keuze voor NPO

Merkexperts hebben begrip voor naamswijziging die de NPO wil doorvoeren. Bekende zenders als Nederland 1 en Radio 1 worden omgezet in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag werd bekend dat de tv- en radiozenders van de Nederlandse Publieke Omroep een andere naam krijgen. Dat heeft de publieke omroep vanochtend bevestigd na berichtgeving hierover in De Telegraaf. Met de naamswijziging verdwijnen sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1. De naamsverandering is volgens de NPO bedoeld om het merk van de publieke omroep te versterken.

related partner content for mobile comes here

De eerste reacties op dit nieuws waren over het algemeen erg negatief en verontwaardigd, zo meldden onder meer .

De merkdeskundigen maken zich minder zorgen. : ‘Ik verwacht geen enorme aanpassingsproblemen door de enorme zichtbaarheid van deze zenders. Enerzijds verdwijnen er bekende merknamen, anderzijds biedt de nieuwe aanpak meer eenvoud en herkenbaarheid.’
Snijders vindt de keuze voor ‘NPO’ weliswaar niet zo gelukkig. ‘Maar ook daar: alles went - denk bijvoorbeeld aan IBM.’

Theo Visser van sluit zich bij Snijders aan. ‘Naamswijzigingen doe je ofwel omdat je merk negatieve associaties oproept – wat hier niet het geval is - ofwel om je te profileren. Daar is sprake van. Dat de publieke omroep zich wil profileren ten opzichte van de commerciële omroepen lijkt me te verdedigen. En of je dan NPO heet of iets anders, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Daar wennen mensen snel aan.’

Hans Prummel van . ‘Dit lijkt op het BBC-model. Alle verschillende namen die de publieke omroep voerde maakten het wel erg ingewikkeld, ook in concurrentie met RTL en SBS. Bovendien: hoe kun je ze online vinden, onder welke naam? ‘NPO’ is veel eenduidiger.’ Prummel verwacht dat mensen snel aan de nieuwe merknaam gewend zullen zijn. ‘Dat heeft het verleden wel uitgewezen. Wie zegt er nu nog Hilversum 1.’

Aanvulling, 16:30
Onno Maathuis van vindt het besluit eveneens verstandig. 'Het doel is een herkenbaar merk NPO, met een eenduidige vertaling naar verschillende proposities. De weg ernaar toe is – zoals ook bij Postbank, Ben en veel andere merken - bezaaid met emoties en cynisme … doorbijten!'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in