Overslaan en naar de inhoud gaan

Mars wil kinderen nu even mijden

Las het gisteren in NRC: Mars stopt met op kinderen gerichte reclame. Want: angst voor obesitas-claims. Opmerkelijk bericht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Las het gisteren in NRC: stopt met op kinderen gerichte reclame. Want: angst voor obesitas-claims. Opmerkelijk bericht.

related partner content for mobile comes here

Enkele jaren terug (september 2000) had ik een interview met de Nederlandse baas van Mars én de voorzitter van de Stichting het Merkartikel (de club van A-merkfabrikanten), , en die vertelde me toen nog zonder enige terughoudendheid over het volgende initiatief:

Sinds drie jaar is Mars ook bezig met fundraising. In Australië en later ook de VS deed Mars daar buitengewoon succesvolle ervaringen mee op. Wat is het? Mars verschaft kinderen op scholen of clubs pakketjes snoep die ze vervolgens weer doorverkopen.

Ze doen dus het werk voor Mars, maar houden er ook zelf iets aan over. De prijzen van de pakketjes liggen hoger dan in de winkel. Het verschil mag het kind, de school of de sportclub in eigen zak steken.

'Zo zorgen we dat scholen computers kunnen kopen of een videorecorder, zegt Hofstra in dat interview.

Hij zegt dat dat het niet de bedoeling is dat de kinderen met de pakketten de straat op gaan ('Ze hebben geld op zak en dat ligt te gevoelig') , maar dat ze in hun omgeving wel mensen aanzetten tot aankoop.

'Vader koopt er een paar om op zijn werk te verspreiden en oma wil ook niet achterblijven.'

Het is slimme marketing met gedreven verkopertjes die de onderneming extra sales en trial opleveren. In Australië heeft dat al voor een omzetpush van 20 procent gezorgd, noteerde ik braaf.

'In Nederland staat het nog in de kinderschoenen, maar het heeft echt de toekomst', zei Hofstra van Mars indertijd.

Schaamteloze marketing, die een paar jaar later dus echt helemaal niet meer kan...

Want het ANP bericht nu:

De snoepfabrikant Mars stopt met reclame speciaal gericht op kinderen tot twaalf jaar. Dat heeft een woordvoerder van de maker van onder meer Mars, Snickers, Bounty en Milky Way maandag gezegd.

Mars richt zijn marketing vanaf komend najaar niet langer op jonge kinderen. Het houdt dan onder meer op met het plaatsen van advertenties in jeugdbladen en het versturen van reclameberichten via de mobiele telefoon.

Het Amerikaanse concern maakte overigens al geen reclame voor kinderen jonger dan zes jaar.
Mars is een van de eerste grote snoepfabrikanten die geen reclame meer maakt voor kinderen.

De Consumentenbond wil een wettelijk verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in