Innovator wordt Gambler


Met gepaste trots introduceerde Nintendo vandaag haar lang verwachte nieuwskanaal als onderdeel van de online dienstverlening. Hiet nieuwskanaal toont het meest recente nieuws in lijsten of fraaie wereldbol die je met die unieke controller echt een zwiep kan geven. Maar wederom is de aankondiging completer dan de dienstverlening.
Want toen Nintendo haar zeer succevolle WII in Europa lanceerde kenden haar eigen community sites het apparaat niet. Het werd niet ondersteund en er was weinig over en voor te vinden op de officiële sites. Zeer vreemd, wanneer je realiseert dat Nintendo een loyalty systeem hanteert voor de aankoop van games en hardware. Zelfs het bezoek van de Nintendo site levert je als geregistreerd lid 5 sterren per dag op. Met die sterren kom je in aanmerking voor gratis extra's om je telefoon, computer en bureau op te sieren. Dat gaat van screensavers tot t-shirts en van gratis games tot metalen beelden van 20 centimeter.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet nieuwskanaal onderscheidt 7 rubrieken: continentaal, internationaal, sport, kunst, zakelijk, wetenschap en technologie. Dat nieuws is afkomstig van het AP en Nederlandstalig. Hoewel de update reeds 17 uur oud is, heeft Nintendo 'maar liefst' 12 nieuwsberichten en zijn vijf van de zeven rubrieken compleet leeg. Weinig indrukwekkend als je weet dat de concurrentie op hetzelfde toestel (TV) 'teletekst' heet.
Visueel zit het er wel leuk uit. Op de wereldbol, die je kunt draaien, wordt met icoontjes aangegeven dat er op die plek nieuws is. Je klikt en leest. Vooralsnog ontbreken video en audio en Nintendo laat niet weten wat er in de pipeline zit.
Dat Nintendo niet de enige is die producten versneld en onvolledig lanceert, bewees Microsoft vorige week wel weer. Nog voordat het reeds veel geplaagde besturingssysteem Vista (voorheen Longhorn) op de markt is, moest het concern al met schaamrood op de kaken toegeven dat het te maken heeft met diverse 'high impact issues', waarvoor het bedrijf met spoed ServicePack1 aan het ontwikkelen is. Dat wordt echter op zijn vroegst pas in de 2e helft van dit jaar verwacht.
Het is het voordeel van het niet permantente karakter dat software heeft. In tegenstelling tot drukwerk, laat het zich achteraf wel bijwerken en verbeteren. Ik heb echter wel de indruk dat lanceermomenten steeds verder naar voren worden gehaald en dat er meer en meer op de updatemogelijkheden achteraf wordt vertrouwd. Ik vind 1e generatie gebruikers niet langer innovators, maar eerder gamblers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid