Overslaan en naar de inhoud gaan

De zaak Sport vs. YouTube

Igor Beuker schreef hier over tv-sponsoring in the Long Tail. Via de YouTubes van deze wereld krijgen 'in programme' sponsors extra…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Igor Beuker schreef over tv-sponsoring in the Long Tail. Via de YouTubes van deze wereld krijgen 'in programme' sponsors extra aandacht en bereik. Onbetaald en dus interessant voor die sponsors, zoals Igor terecht opmerkt.

related partner content for mobile comes here

Dit effect levert ook een interessante invalshoek op in de discussie over uitzend- en mediarechten van sport. Partijen als bijvoorbeeld the Premier League en ook de Eredivisie, rechtenhouders van gewilde content, speuren het web af naar ongeoorloofd gebruik van de beelden van hun sport en hun sporters. En trachten dat te verbieden en overtreders aansprakelijk te stellen.

Dat valt te begrijpen als je weet welke enorme bedragen worden betaald door bijvoorbeeld BSkyB, Sport1 en Talpa om die rechten te verkrijgen. Maar je als rechtenhouder slechts concentreren op 'overtredingen' is kortzichtig.

Want YouTube c.s. is juist ook een geweldig promotiemiddel voor sport. Door de 'vrije nieuwsgaring' op het net wordt het bereik van en de aandacht voor de sport(organisatie) vergroot. En dat kan nieuwe groepen consumenten weer aanzetten tot verdere consumptie (wellicht in een betaalde vorm).

De prachtige goal van tegen Galatasaray zag ik op YouTube. Hetzelfde geldt voor de goals en moves van in de Engelse competitie. Inmiddels ken ik ook de skateboardende tweeling . En weet ik hoe enorm hoog de golven zijn bij 'Jaws', waar topsurfers hun leven wagen. . Mede mogelijk gemaakt door .

De interesse is gewekt en de volgende stap is het kopen van een DVD, game, magazine, merchandising, de highlights op de mobiele telefoon of een kaartje in het stadion.

De vrije verkrijgbaarheid van sportcontent is zeker interessant voor (sport)merken die wereldwijd willen groeien. Het is de uitdaging voor de sport(rechten)wereld hier de juiste formats voor te vinden. Met de platenindustrie als voorbeeld hoe je de kracht van internet kunt onderschatten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in