‘Overheid moet eerder verleiden dan bang maken’


Dat meldt NRC op basis van bevindingen van onderzoekers Bert Pol en Christine Swankhuisen en hoofd campagnemanagement van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) Peter van Vendeloo. Zij zijn auteurs van het boek ‘Een nieuwe aanpak in overheidscommunicatie- Mythen, misverstanden en mogelijkheden’, waarin wordt gesteld dat overheidscommunicatie op een dood spoor zit. "Er gebeurt weliswaar veel in de overheidscommunicatie om haar effectiever en efficiënter te maken", zegt Van Vendeloo tegenover NRC. "Maar we pleiten ervoor om óók de fundamenten aan te pakken door meer sociaal-wetenschappelijke inzichten toe te passen. Daardoor kun je beter bepalen wat je wel en niet kunt bereiken met communicatie."
Van Vendeloo stelt dat ‘fear appeals’ nooit werken: "Een campagne als 'Drank. De kater komt later' is een voorbeeld van een overheidscampagne zoals die níét moet. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel alle anti-alcoholcampagnes van de afgelopen jaren. In de massamediale uitingen heeft men altijd consequent fout gedrag laten zien, of de gevolgen van drankmisbruik. Terwijl uit de wetenschap al heel lang bekend is dat dat niet of zelfs averechts werkt. Het gevolg van enge plaatjes op sigarettenpakjes is dat rokers zich van die boodschap afkeren, en dat niet-rokers in hun idee worden gesterkt dat roken gevaarlijk is."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Bob-campagne noemt hij een voorbeeld van een goede campagne. "Daarin wordt de norm gecommuniceerd: het in groepsverband maken van de afspraak wie er rijdt en dus niet drinkt. Bob heeft het maken van de afspraak makkelijk gemaakt door de al bestaande norm in een leuk jasje te verpakken. Mensen denken vaak niet na over gedrag: 95 procent van ons gedrag is automatisch. Slechts 5 procent is dus gepland. Het was een automatisme dat ouders kinderen geen gordel omdeden op de achterbank. Met een spotje verander je dat gedrag niet. We hebben een gordeldier laten maken voor aan de kindergordel. Dat werkte. We doorbraken routinegedrag."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid