Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Overheid moet eerder verleiden dan bang maken’

De overheid krijgt de burger niet gemotiveerd met campagnes die angst inboezemen. Subtiel verleiden tot ander gedrag is een effectievere…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt NRC op basis van bevindingen van onderzoekers Bert Pol en Christine Swankhuisen en hoofd campagnemanagement van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) Peter van Vendeloo. Zij zijn auteurs van het boek ‘Een nieuwe aanpak in overheidscommunicatie- Mythen, misverstanden en mogelijkheden’, waarin wordt gesteld dat overheidscommunicatie op een dood spoor zit. "Er gebeurt weliswaar veel in de overheidscommunicatie om haar effectiever en efficiënter te maken", zegt Van Vendeloo tegenover NRC. "Maar we pleiten ervoor om óók de fundamenten aan te pakken door meer sociaal-wetenschappelijke inzichten toe te passen. Daardoor kun je beter bepalen wat je wel en niet kunt bereiken met communicatie."

related partner content for mobile comes here

Van Vendeloo stelt dat ‘fear appeals’ nooit werken: "Een campagne als 'Drank. De kater komt later' is een voorbeeld van een overheidscampagne zoals die níét moet. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel alle anti-alcoholcampagnes van de afgelopen jaren. In de massamediale uitingen heeft men altijd consequent fout gedrag laten zien, of de gevolgen van drankmisbruik. Terwijl uit de wetenschap al heel lang bekend is dat dat niet of zelfs averechts werkt. Het gevolg van enge plaatjes op sigarettenpakjes is dat rokers zich van die boodschap afkeren, en dat niet-rokers in hun idee worden gesterkt dat roken gevaarlijk is."

De Bob-campagne noemt hij een voorbeeld van een goede campagne. "Daarin wordt de norm gecommuniceerd: het in groepsverband maken van de afspraak wie er rijdt en dus niet drinkt. Bob heeft het maken van de afspraak makkelijk gemaakt door de al bestaande norm in een leuk jasje te verpakken. Mensen denken vaak niet na over gedrag: 95 procent van ons gedrag is automatisch. Slechts 5 procent is dus gepland. Het was een automatisme dat ouders kinderen geen gordel omdeden op de achterbank. Met een spotje verander je dat gedrag niet. We hebben een gordeldier laten maken voor aan de kindergordel. Dat werkte. We doorbraken routinegedrag."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in