Let op de early adopters!
Early adopters zijn de opinieleiders onder de consumenten. Ze zijn niet bang om risico te nemen, pikken als eersten trends en nieuwe ideeën op, en geven ze door aan de, uiterst belangrijke, 'early majority'. Zodra deze groep gewonnen is voor een bepaald merk of product, kan er eigenlijk weinig meer misgaan. Kortom: het is van het grootste belang om early adopters te identificeren. Daarbij dient zich onmiddellijk de vraag aan of voor elk nieuw product deze groep dezelfde is, met andere woorden: zijn de early adopters bij ijsjes dezelfde mensen als bij, pakweg, financiële diensten? Het antwoord is ja, zo blijkt uit onderzoek. In beide gevallen gaat het om dat deel van de bevolking dat het eens is met uitspraken als: 'Ik probeer de nieuwste technologische ontwikkelingen zo goed mogelijk bij te houden', 'Ik houd ervan om me te onderscheiden van de massa' en 'Ik lees altijd de financiële pagina's in de krant'. Ook gaat het in beide gevallen om een categorie mensen (vaak vrouwen) met een goede opleiding en een relatief hoog inkomen. Een andere interessante vraag is of early adopters in verschillende landen dezelfde kenmerken vertonen. Ook hier lijkt het antwoord bevestigend te zijn. Early adopters in China verschillen niet wezenlijk van die in Europese landen, hoewel er wel enkele cultuurbepaalde eigenschappen te onderscheiden zijn.
<#FONT SIZE=1>Bron: Esomar Research World<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid